کف پوش پله

همانطور که در گذشته در مورد انواع کف کاذب با شما سخن گفتیم امروز قصد داریم درمورد کف پوش پله مطالبی را باهم بیاموزیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
تمام بخش ها و قسمت های یک منزل، از جذابیت خاصی برای طراحان برخوردار است. معماران دکوراسیون داخلی با مشاهده یک بخش از خانه به ایده های نابی در طراحی دکوراسیون منزل می رسند. به همین دلیل تمام بخش های خانه برای معماران اهمیت دارد. اتاق نمیشن، اتاق غذاخوری، اتاق خواب، سالن پذیرایی، پله ها و …. از بخش های پر اهیمت برای طراحی دکوراسیون یک خانه مسکونی می باشد.

پله ها و اهمیت آن ها در معماری

پله از قسمت های پر تعدد یک منزل مسکونی می باشد. پله ها بسیار در دکوراسیون داخلی تاثیر دارند. همواره یک طراح با دانستن اینکه راه پله ها مسیر عبور افراد زیاد در خانه می باشند برنامه ای خاص برای دیزاین آن دارد.

با توجه به ویژگی های این بخش، اغلب معماران سعی بر زیبا سازی این قسمت به نحو احسن دارند و از کف پوش ها و نرده هایی از جنس خاص برای طراحی این بخش استفاده می کنند تا جلوه زیبایی را به منزل مسکونی بدهد. آنها از کف پوش های با جنس های مختلف استفاده می کنند تا زیبایی دکوراسیون منزل را دوچندان کنند.

البته باید در انتخاب کف پوش برای پله نیز به استحکام کف پوش نیز دقت کرد و تنها زیبایی را ملاک انتخاب قرار نداد. در ادامه به بررسی برخی از انواع کف پوش ها می پردازیم و سعی می کنیم معایب و محاسن آن ها را تا حد امکان بررسی بنماییم.

انواع کفپوش پله

کف پوش از جنس سنگ

اولین گزینه ای که اغلب به ذهن افراد خطور می کند، کف پوشی از جنس سنگ می باشد. با توجه به وجود معادن غنی و بسیار سنگ در کشور عزیزمان، استفاده از این نوع کف پوش در سطح کشور نسبتا رایج می باشد اما مقرون به صرفه ترین انتخاب نمی باشد.

کف پوش سنگی، به ویژه کفپوش سنگی مرمر زیبایی خیره کننده ای به منزل شما می دهد و از آن دسته انتخاب های خاص می باشد. سنگ مرمر سفید به همراه نرده های مشکی سنگی، زیبایی خیره کننده ای به منزل شما خواهد داد.

کف پوش سنگی از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و پس از نصب نیازی به سرویس های دوره ای ندارد و مقاومت بسیار بالایی را داراست. ولی این نوع کف پوش مشکلاتی را نیز دارا می باشد. سنگین بودن سنگ ها و افزایش وزن مرده ساختمان یکی از آن مشکلات می باشد. احتمالا در زمستان ها با پای برهنه بر روی سنگ های راه پله حرکت کرده اید. سنگ سرما را منتقل می کند و با قدم گذاشتن بر روی آن احساس سرما می کنید. عیب دیگر این نوع کف پوش لغزنده بودن آن است. امکان لیز خوردن را به خصوص برای کودکان مهیا می کند و احتمال دارد بر روی پله ها سُر بخورید و دچار حادثه بشوید.

کف پوش پله از جنس فرش

یکی از مقرون به صرفه ترین کارها استفاده از فرش یا موکت می باشد. با توجه به فرهنگ کشورمان و همچنین شهرت جهانی که در تولید فرش و قالیچه های دست بافت ابریشمی و … داریم، شاید این نوع کف پوش مورد پسند شما باشد.

وجود یک لایه فرش یا موکت سبب کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین لطافت و گرمای دلنشینی را در زیر پاهای خود حس خواهید کرد. سبب کاهش سروصدا نیز می شود.

به این نکته دقت داشته باشید که به صورت منظم فرش یا موکت بر روی پله ها را جارو بکشید. با این کار از انباشت گردوغبار و میکروب و آلودگی جلوگیری می کنید. عدم تمیز کردن منظم فرش ها سبب ایجاد کپک و قارچ در فرش ها می شود.

کف پوش فرشی

کف پوش پله از جنس چوب

کف پوش های چوبی از انواع گوناگونی برخوردار هستند. یکی از انواع مدل کف پوش ها، کف پوش چوب سخت می باشد. این نوع کف پوش چون تماما از چوب طبیعی ساخته می شود و برای تهیه آن از مرغوب ترین نوع چوب های راش و بلوط و گردو و …. استفاده می شود؛ بسیار گران است ولی در عوض زیبایی وصف نشدنی را به منزل شما می دهد.

کفپوش پله و معماری داخلی

نوع دیگر کف پوش های چوبی، کف پوش با چوب مهندسی شده می باشد. این نوع کف پوش دارای یک لایه چوب طبیعی سخت می باشد. داخل آن از درختان ضعیف تری نسبت به کف پوش چوب سخت استفاده شده است.

مدل بعدی کف پوش لمینت است. این کفپوش از تخته های سه لایه نازک به همراه یک لایه چوب طبیعی می باشد.

هر کدام از انواع کف پوش چوب سخت، چوب مهندسی شده و لمینت مزایا و معایبی دارند که در مقاله های بعدی به شکل مفصل به بررسی آنها می پردازیم. همچنین در مقاله های بعدی درباره انواع کف پوش های دیگر موجود در بازار (سرامیکی، شیشه ای، آهنی و …) صحبت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *