بیماستان

بیمارستان و بخش‌های مختلف آن

 

بیمارستان محیطی است که انسان‌ها برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی، به این مکان مراجعه می‌کنند. بیمارستان‌ها عاری از میکروب و ویروس نیستند. نظافت و پاکسازی بیماستان‌ امری ضروری و با اهمیت است که باید به آن توجه داشت.

چرا که در غیر این صورت بیماران و مراجعه کنندگان در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند.

ساختمان بیمارستان دارای بخش‌های مختلفی است. فعالیت هر یک از این بخش‌ها مهم بوده و هر یک دارای تجهیزات خاصی هستند.

 

بخش‌های مختلف بیمارستان

 

بخش‌های مختلف بیمارستان با توجه به خدمات درمانی که ارائه می‌دهند، نام گذاری شده‌اند. در ادامه بخش‌های مختلف بیمارستان را نام برده و فعالیت هریک را شرح می‌دهیم.

بخش خدمات اورژانسی

بخش اطفال

بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یا NICU

بخش آنژیو گرافی

بخش رادیولوژی

آزمایشگاه بیمارستان

بخش عفونی

توانبخشی یا فیزیوتراپی

بخش سوختگی

مراقب‌های ویژه داخلی یا MICU

بخش دیالیز

بخش زنان

اتاق عمل

 

بخش خدمات اورژانسی

 

ارائه خدمات فوریت پزشکی در اورژانس انجام میشود. همچنین رسیدگی به مراجعه کنندگانی که بر اثر حادثه، دچار جراحت شدن، از جمله خدمات بخش اورژانس است. اگر مراجعه کننده به خدمات دیگر بخش‌های بیمارستان احتیاج داشته باشد، این انتقال توسط پرسنل اورژانس انجام می‌شود.

 

بخش اطفال

 

در بخش اطفال، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مراجعین نوزاد تا سن چهارده سالگی صورت می‌پذیرد. دکوراسیون بخش اطفال باید به گونه‌ای باشد که کودکان دچار ترس و نگرانی نشوند.

تشخیص و شروع درمان بیماری کودکان، در بخش اطفال انجام میشود.

 

بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یا NICU

 

نوزادانی که زودتر از سی و شش هفته به دنیا می‌آیند در این بخش بستری و تحت مراقبت قرار می‌گیرند. در این بخش هدف، ایمن نگه داشتن نوزاد در برابر خطرات احتمالی است.

زیرا نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند، نسبت به نوزادانی که به موقع متولد می‌شوند، حساس‌تر هستند. این نوزادان که نوزاد نارس نامیده ‌میشوند، در دستگاه مخصوصی قرار میگیرند تا از آسیب‌های احتمالی دور شده و تحت درمان قرار گیرند.

 

بخش آنژیو گرافی

 

در بخش آنژیو گرافی، گرفتگی رگ و عروق قلبی تحت خدمات درمانی قرار می‌گیرد. افرادی که دچار تپش قلب‌های یا ضربان قلب نامنظم هستند، به آنژیوگرافی منتقل میشوند. پس تشخیص نوع بیماری قلبی،  بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد. گاهی بهبودی بیمار با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص حاصل شود. در مورد برخی از بیماران ممکن است روند درمان با مصرف دارو و انجام عمل جراحی طی شود.

 

بخش رادیولوژی

 

در رادیولوژی، با استفاده از پرتو ایکس از بیمار عکس برداری می‌شود. تصاویر به دست آمده از رادیولوژی، به پزشک کمک می‌کند تا بیماری مراجعه کننده را تشخیص دهد. این در حالی است که قبل از رادیولوژی تشخیص بیماری ممکن نبود. در آن زمان پزشکان بعد از فوت بیمار و با کالبد شکافی، قادر به تشخیص بیماری بودند.

 

آزمایشگاه بیمارستان

 

آزمایشگاه محیطی است که در آن با دریافت نمونه از بیمار، به تشخیص بیماری وی کمک می‌کند. نمونه‌های آزمایشگاهی متفاوت بوده و رایج‌ترین نمونه‌ها، نمونه خون و نمونه ادرار هستند. نتیجه بعضی از آزمایش‌ها همان روز، و نتیجه بعضی دیگر چند روز بعد تحویل داده می‌شود.

 

بخش عفونی

 

بیماری‌های عفونی در ایت بخش تحت درمان قرار می‌گیرند. موارد زیر رایج‌ترین بیماری‌های عفونی به شمار می‌آیند.

هپاتیت، ایدز، آنفلانزا، عفونت ادرار، زخم بستر، تب بدون دلیل و سل از جمله بیماری‌های عفونی هستند. البته این لیست به بیماری‌های گفته شده ختم نشده و موارد دیگری را نیز شامل می‌شود.

 

توانبخشی یا فیزیوتراپی

 

برای رفع اختلال حرکتی در اندام‌‌‌‌‌‌ها ، بیمار به بخش فیزیوتراپی یا توانبخشی منتقل می‌شود. روند درمان با انجام حرکات فیزیکی و ورزشی طی خواهد شد. توانبخشی اندام‌ها در سه شاخه تنفسی، قلب و مغز و اعصاب تقسیم بندی می‌شوند. جلسات درمانی توانبخشی بنابر نظر متخصص متفاوت است.

 

بخش سوختگی

 

 

افرادی که بر اثر حادثه دچار سوختگی سطحی یا شدید شده باشند، در بخش سوختگی بیمارستان بستری می‌شوند. محیط این بخش باید کاملا ضد عفونی شده باشد تا بیمار را از بیماری عفونی حفظ کند.

 

مراقب‌های ویژه داخلی یا MICU

افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی و نفسی در MICU بستری می‌شوند. بیماران این بخش تا زمان بهبودی و انتقال به بخش  ICUزیر نظر پزشکان و متخصصان بخش خواهند بود.

 

بخش دیالیز

 

این بخش مختص بیمارانی است که مبتلا به اختلالات کلیوی هستند. نارسایی کلیوی یا مشکلات مزمن کلیه در بخش دیالیز روند درمان را می‌گذرانند.

 

بخش زنان و زایمان

 

زنان مبتلا به بیماری‌های زنانه در این بخش بستری و تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند. همچنین زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به هر بیماری، یا درمان بیماری، در دوره‌ی بارداری به بخش زنان و زایمان مراجعه می‌کنند.

 

اتاق عمل

 

بخش‌های مختلف بیمارستان ممکن است دارای اتاق عمل مخصوص و مجزا باشند. اما با این حال تعداد اتاق عمل‌های بیمارستان به اتاق عمل بخش‌ها محدود نمی‌شود. اتاق عمل محیطی مهم و حیاتی است. این بخش از بیمارستان باید پاکیزه از هر گونه میکروب و ویروس باشد. در صورت تماس مستقیم یا غیر مستقیم میکروب یا ویروس با بیمار، جان فرد در خطر خواهد افتاد. بنابراین باید تجهیزاتی چون تهویه هوا برای اتاق عمل فراهم شود.

یکی از زیر ساخت‌های مهم برای نصب سیستم تهویه هوا در اتاق عمل کف کاذب است. با نصب کف کاذب، فضای لازم و مناسب، برای راه اندازی تجهیزات، تاسیسات و سیستم‌های مختلف پدید می‌آید.

 

تعریف کف کاذب چیست؟

 

کف کاذب ساختار به هم پیوسته‌ای است که روی زمین ساختمان نصب می‌شود. کف کاذب دارای پایه‌هایی است که با نصب آن فضای خالی و بالاتر از سطح زمین ایجاد می‌شود. کف کاذب بسیار مقاوم است. قرار دادن اجسام مختلف روی آن و یا رفت و آمد موجب آسیب کف کاذب نمی‌شود.

 

ساختار کف کاذب

 

کف کاذب از سه قطعه ساخته می‌شود. از نصب این قطعات روی هم کف کاذب به وجود می‌آید. البته هزینه‌ای که بابت خرید پرداخت می‌شود، قیمت محصول نهایی و ساختار اصلی کف کاذب است.

سه قطعه مهم کف کاذب عبارتند از استرینگر، پایه و تایل.

 

کاربرد هر یک از قطعات کف کاذب چیست؟

 

همانطور که برای ساختن یک بنا از ستون استفاده می‌شود، پایه نیز در ساختار کف کاذب مانند ستون عمل می‌کند. ابتدا پایه، به کمک پیچ روی زمین ساختمان نصب می‌شود.

پایه نوعی نگهدارنده برای استرینگر نیز به شمار می‌آید. زیرا استرینگر به پایه پیچ شده و مانعی است که از برخورد تایل به پایه جلوگیری میکند. در آخر هم تایل، کار گذاشته می‌شود.

برای حفاظت از تایل، رویه مخصوص کف کاذب روی آن گذاشته می‌شود.

 

اقسام مختلف کف کاذب

 

انواع کف کاذب بر اساس جنس و نوع ساخت به شرح زیر است.

 

کف کاذب فولادی

کف کاذب الومینیومی

کف کاذب سنگی

کف کاذب چوبی

کف کاذب سرامیکی

کف کاذب لگراند

کف کاذب شیشه‌ای

هر یک از انواع کف کاذب مختص مکان خاصی است. اما کف کاذب الومینیومی و کف کاذب فولادی برای هر مکانی مناسب است.

متریال و شیوه ساخت اصولی و استاندارد، موجب برتری کف کاذب فولادی و کف کاذب الومینیومی نسبت به دیگر کف کاذب‌ها شده است.

 

 

مواد اولیه و چگونگی ساخت کف کاذب الومینیومی

 

آلیاژ الومینیوم اصلی‌ترین متریال در ساخت کف کاذب الومینیومی است. یکی از ویژگی‌های الومینیوم، ضد زنگ بودن آن است. این امر نشان دهنده‌ی مقاومت بالای الومینیوم در برابر رطوبت بوده که این ویژگی در کف کاذب الومینیومی مشهود است. کف کاذب الومینیومی سازه‌ای مناسب و مقاوم، برای مناطقی با آب و هوای مرطوب است.

کف کاذب الومینیومی به شیوه دایکاست ساخته می‌شود. یعنی ابتدا آلیاژ الومینیوم ذوب می‌شود سپس الومینیوم مذاب را در قالب‌های مخصوص تزریق می‌کنند. قالب الومینیوم در سرمای شدید گذاشته شده و منجمد می‌شود. در پایان محصول نهایی که کف کاذب الومینیومی است آماده و روانه بازار می‌شود.

 

متریال و نحوه ساخت کف کاذب فولادی

 

فولاد یک آلیاژ است. آلیاژ فولاد از یکی از مقاوم‌ترین عناصر طبیعت، یعنی آهن به دست آمده است. استحکام بالا یکی از ویژگی‌های بارز فولاد است که در کف کاذب فولادی هم وجود دارد. بنابرین برای محیط‌هایی مانند، مکان‌های پر رفت و آمد، صنایع سنگین و کارخانه‌ها مناسب و مستحکم است.

کف کاذب فولادی متشکل از دو ورقه فولاد و یک لایه بتن تزریق شده ساخته شده است. لایه بتنی بین ورقه‌های فولادی قرار دارد. وجود بتن در ساختاری فولادی استحکام کف کاذ فولادی را چندین برابر می‌کند.

 

متریال موجود در ساخت کف کاذب‌های دیگر

 

کف کاذب‌های دیگر به دلیل عمومیت نداشتن چندان مورد استفاده نبوده و در متراژ کم و مکان‌های محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال متریال اصلی در کف کاذب چوبی، عنصر طبیعی چوب است. چوب آتش‌زا بوده و در صورت بروز حادثه خسارت‌های قابل توجهی را موجب می‌شود.

کف کاذب سنگی و کف کاذب سرامیکی وزن زیادی دارند. چرا که کف کاذب سنگی از سنگ، و کف کاذب سرامیکی از قرار گرفتن سرامیک روی تایل کف کاذب ساخته شده‌اند. وزن سنگین این دو نوع از کف کاذب، از اصل استاندارد سازی ساختمان تجاوز می‌کنند. عدم رعایت استانداردها و اصول ساختمان سازی، ممکن است ساختمان را در خطراتی چون فرو ریختن بیندازد. همچنین جا به جایی آن امری دشوار است.

کف کاذب شیشه‌ای با اینکه از شیشه‌ی نشکن ساخته می‌شود، اما هزینه نصب و نگهداری بالایی داشته و تحمل بارهای سنگین را ندارد.

کف کاذب لگراند دارای پایه‌های  پلاستیکی است و امکان نصب روکش روی آن وجود ندارد. همچنین کف کاذب لگراند ماهیتا آنتی استاتیک نبوده و جاذب الکتریسته ساکن نیست. بنابراین برای مکان‌هایی چون اتاق کنترل، دیتاسنتر، اتاق سرور و بسیاری دیگر از مکان‌ها مناسب نیست.

 

کاربرد کف کاذب در بیمارستان چیست؟

 

کف کاذب یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌ها در بیمارستان است. نصب کف کاذب از ابتدای ساخت و ساز ممکن است ولی اگر ساختمان، فاقد کف کاذب باشد، می‌توان کف کاذب را خریداری و روی زمین نصب کنیم.

از جمله کاربردهای کف کاذب در بیمارستان، پنهان کردن تاسیساتی چون لوله کشی‌ها و سیم کشی است. همچنین به دلیل امکان تنظیم ارتفاع پایه‌های کف کاذب، می‌توان سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را زیر سازه نصب کرد.

یکی از ویژگی‌های کف کاذب برای اتاق عمل، آنتی استاتیک بودن و جذب الکتریسیته ساکن است. زیرا وجود الکتریسیه ساکن، علاوه بر تهدید جان بیمار به دستگاه‌های موجود در اتاق عمل، آسیب می‌زند. علاوه بر موارد گفته شده می‌توان سیستم تهویه هوا را زیر کف کاذب راه اندازی کرد. در اینصورت هوا به راحتی تهویه شده و از ورود میکروب و ویروس جلوگیری می‌شود.

اتاق عمل بیمارستان‌ها فاقد هر گونه پنجره هستند، بنابراین وجود زیر ساختی چون کف کاذب و نصب تجهیزاتی چون سیستم تهویه هوا، امری ضروری تلقی می‌شود.

جا به جایی کف کاذب مسئله مهمی است. کف کاذب انتخاب شده باید به راحتی جا به جا شود.

 

کدام نوع کف کاذب برای بیمارستان مناسب است؟

 

طبق مطالب گفته شده در این مقاله، دانستیم که کف کاذب الومینیومی و کف کاذب فولادی برای تمام مکان‌ها مناسب است. همچنین دلایل مناسب نبودن دیگر کف کاذب‌ها را بررسی کردیم.

کف کاذب بیمارستان باید مستحکم، مقاوم و ماندگار باشد. ضمن اینکه از ویژگی آنتی استاتیک بودن و حمل و نقل آسان، برخوردار باشد.

با توجه به انتظاری که از کف کاذب داریم، بهترین کف کاذب برای بیمارستان‌ها، کف کاذب فولادی و کف کاذب الومینیومی است.

چرا که علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های فوق، قیمت خوبی هم دارند. همچنین امکان نصب انواع روکش روی کف کاذب فولادی و کف کاذب الومینیومی وجود دارد که بهترین روکش، روکش  HPL و PVC است.

البته کف کاذب دارای روکش‌های مختلف دیگری هم هست. مانند روکش موکت، چمن مصنوعی، رویه لمینت، کفپوش پارکت و …

اما مقاومت روکش HPL و PVC بیشتر از دیگر روکش‌ها هستند.

 

فروش کف کاذب

 

آرمان فلور بزرگترین فروشنده کف کاذب بوده و دارای بیش از بیست و شش سال سابقه درخشان است. آرمان فلور علاوه بر فروش کف کاذب، تولید کننده کف کاذب بوده و محصولات خود را بدون واسطه و با بهترین قیمت به فروش می‌رساند. کف کاذب آرمان فلور، نه تنها در ایران بلکه به کشورهای همسایه صادر می‌شود. به دلیل کیفیت و رعایت تمام استاندارها و اصول‌های ساخت، جوایز بسیاری دریافت کرده است.

 

خرید کف کاذب

 

شما عزیزان می‌توانید جهت خرید کف کاذب، با مشاوران آرمان فلور تماس حاصل فرمایید. بعد از مشاوره رایگان، مراحل ثبت سفارش انجام شده و کف کاذب، برای شما ارسال می‌شود. بهترین کیفیت و بهترین قیمت کف کاذب را از آرمان فلور بخواهید. بعد از خرید و شروع پروژه با ارائه خدمات پس از فروش با شما همراه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *