سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان چطور انجام میشود؟

به تدریج با گذشت زمان و همزمان با تغییر روند زندگی انسان‌ها، اختراعی مهم و کاربردی در دسترس عموم قرار گرفت. برق یکی از بزرگ‌ترین اختراعات بشر در طول حیات انسان‌ها است که زمینه‌ی پیشرفت قابل توجهی را فراهم نمود. دامنه‌ی شرایط فراهم شده چنان گسترده بود که موجبات اختراع‌های بعدی بشر را به وجود آورد.

پیشینه اختراع برق

مخترع برق را نمی‌توان شخص واحدی در نظر گرفت. چرا که برق از ابتدا خلقت، در طبیعت وجود داشته است. سپس توسط دانشمندان کشف و نحوه انتقال آن توسط سیم‌ها و کابل‌های مخصوص اختراع شد. اما مایکل فارادای، توماس ادیسون و نیکولا تسلا بیشترین سهم را در گسترش صنعت برق را داشتند.
سرانجام با طراحی جریان برق AC توسط تسلا این روش تاکنون جهت انتقال جریان برق مورد استفاده واقع شده است.

انتقال جریان الکتریکی

برق در نیروگاه‌ها، تولید و به وسیله خطوط انتقال، در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. خانوارها، کارخانه‌ها و اماکن دیگر به وسیله سیم کشی و کابل کشی از خطوط انتقال، می‌توانند از انرژی الکتریکی استفاده کنند. سیم کشی ساختمان‌ها به دو روش انجام میشود.
روش اول: قرار گرفتن سیم ها داخل دیوار
روش دوم: سیم کشی از روی روی دیوار
به روش اول اصطلاحا سیم کشی توکار و به روش دوم سیم کشی روکار می‌گوییم.

سیم کشی توکار

در این روش سیم‌های انتقال دهنده جریان الکتریکی از داخل دیوار عبور داده میشود. سپس دیوار گچ کاری و رنگ می‌شود.
سیم کشی روکار
در روش سیم کشی روکار، سیم‌ها از روی دیوار گچ کاری شده عبور داده میشوند. برای جلوگیری از خطرات حاصله و محافظت از سیم‌ها داکت روی سیم‌ها قرار می‌گیرد.

 

نصب کف کاذب جهت سهولت سیم کشی و کابل کشی ساختمان

 

کف کاذب یک روش جدید، جهت ایمن سازی و آسودگی سیم کشی و کابل کشی ساختمان است. این سازه ممکن است هنگام ساخت و ساز یا بعد از مدتی از تکمیل ساختمان، روی زمین نصب شده باشد. از جمله مهم‌ترین ویژگی کف کاذب، اجرا تاسیسات، مثل لوله‌ها، سیم و کابل‌ها زیر سازه است. در صورت نصب کف کذب، دسترسی به تجهیزات نه تنها دشوار نمیشود، بلکه راحت‌تر خواهد شد.
اگر ساختمانی که در اختیار دارید فاقد کف کاذب است، جهت خرید و نصب کف کاذب با مشاوران آرمان فلور تماس حاصل فرمایید.

 

پیشینه کف کاذب

 

کف کاذب از زمان باستان مورد استفاده بوده است. نخسین تمدن‌هایی که طبق تاریخ از کف کاذب استفاده میکردند، هخامنشیان و رومیان بودند.
طبق اسناد تاریخی، هخامنشیان برای پنهان کردن کانال‌های آب، از کف کاذب استفاده میکردند. یعنی با استفاده از مصالح، ستون‌های خاصی روی زمین میساختند. سپس سنگی را روی ستون‌ها قرار می‌دادند.
در نهایت کانال‌های آب از نظر پنهان می‌شد. در واقع فضای خالی ایجاد شده بین زمین اصلی و کف کاذب این امکان را فراهم می‌کرد. در آثار باقی مانده از تخت جمشید، باستان شناسان فضاهای به خصوصی را مشاهده کردند که همان کف کاذب در زمان هخامنشیان است.
رومیان باستان نیز از کف کاذب مخصوصی استفاده می‌کردند.
در زمان رومیان باستان کف کاذب به این صورت بود که زیر استخر بنا میشد. دریچه‌ای ساخته میشد و با روشن کردن آتش در این دریچه، هوای گرم به فضای خالی زیر استخر هدایت میشد. بدین ترتیب آب استخر گرم می‌ماند.
البته سال‌ها بعد نیز از روش رومیان برای گرم کردن گرمابه نیز استفاده میکردند.

کف کاذب چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

کف کاذب ساختاری است که از متصل شدن سه بخش تشکیل می‌شود.
این سه بخش، پایه ،استرینگر و تایل نام دارند. پایه به زمین پیچ و مهره میشود. پایه در این سازه، حکم ستون خانه را دارد.
سپس استرینگر که نقش اصلی آن توزیع وزن است، به پایه پیچ میشود. در آخر تایل روی استرینگر قرار گرفته و رویه کف کاذب، برای حفاظت از تایل روی آن قرار می‌گیرد.

اقسام مختلف کف کاذب

کف کاذب در دو قسم اصلی و فرعی دسته بندی می‌شوند که هر کدام دارای انواع مختلفی هستند.
کف کاذب اصلی شامل انواع زیر است.
کف کاذب فولادی
کف کاذب الومینیومی
انواع کف کاذب فرعی نیز به شرح زیر است.
کف کاذب لگراند
کف کاذب چوبی
کف کاذب شیشه‌ای
کف کاذب سنگی
کف کاذب سرامیکی

کف کاذب فولادی

ساختار تایل کف کاذب فولادی از سه لایه تشکیل شده است. دولایه ورقه فولاد و یک لایه میانی، ساخته شده از تزریق بتن است. بنابر مواد اولیه و نحوه ساخت میبینیم که کف کاذب فولادی مقاومت بسیار بالایی دارد. کف کاذب فولادی برای مکان‌های مختلف قابل اجرا است.

کف کاذب آلومینیومی

آلیاژ آلومینیوم، اولین و اصلی‌ترین متریال در ساخت کف کاذب الومینیومی است. الومینیوم آلیاژی مقاوم در برابر رطوبت و در پی آن زنگ زدگی و اکسیده شدن است. با توجه به ویژگی گفته شده، بهترین نوع کف کاذب برای منطقه‌های مرطوب، کف کاذب آلومینیومی است.

کف کاذب لگراند

کف کاذب لگراند سازه‌ای وارداتی از فرانسه بوده که واردات آن به کشور متوقف شده است. کف کاذب لگراند موجود در بازار، تنها محصولی ساخته شده از کف کاذب لگراند فرانسه است.

کف کاذب چوبی

جنس و متریال اصلی در ساخت این نوع کف کاذب، چوب است. کف کاذب چوبی موارد استفاده محدودی دارد. کف کاذب جنبه زیبایی داشته و برای متراژهای پایین استفاده می‌شود. چرا که هزینه نصب و نگهداری آن بالا است.

کف کاذب شیشه‌ای

یکی دیگر از کف کاذب‌های وارداتی، کف کاذب شیشه‌ای است. کاربرد کف کاذب شیشه‌ای برای اجرای پروژه‌هایی است که نور پردازی زمینی دارد. در واقع کف کاذب شیشه‌ای جنبه تزیینی داشته و در متراژهای بالا کاربرد ندارد.

کف کاذب سنگی

سنگین‌ترین نوع کف کاذب، کف کاذب سنگی است. به دلیل وزن زیاد کف کاذب سنگی، جا به جایی این سازه به شدت دشوار بوده و امکان خورد شدن سنگ وجود دارد. کف کاذب سنگی بیشتر جنبه زیبایی دارد.

کف کاذب سرامیکی

کف کاذب سرامیکی نیز مانند کف کاذب سنگی وزن زیادی دارد. از گذاشته شدن سرامیک بر روی تایل، کف کاذب سرامیکی ساخته شده است. هنگام برداشتن تایل ممکن است سرامیک ترک بردارد یا کاملا بشکند.

با توجه به مختصر توضیحات مطرح شده، انتخاب کف کاذب کاربردی برای مکان یا محوطه مورد نظر اهمیت زیادی دارد.

بهترین کف کاذب کدام است؟

کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی را میتوان بهترین انواع کف کاذب دانست. دلایل این امر در موارد زیر خلاصه میشود.
– کف کاذب الومینیومی و کف کاذب فولادی از مقاوم‌ترین متریال ساخته شده‌اند
– نصب هر دو نوع کف کاذب اصلی در مکان‌های مختلف با کاربردهای گوناگون ممکن است
– مقاومت کف کاذب آلومینیومی و کاذب فولادی در شرایط هوایی مختلف بی نظیر است
– وزن هر دو سازه استاندارد بوده و قابل جا به جایی هستند
– قیمت خرید کف کاذب فولادی و خرید کف کاذب الومینیومی و همچنین نصب هر دو مقرون به صرفه‌تر از از دیگر انواع است
– بر عکس کف کاذب شیشه ای، هر دو نوع اصلی کف کاذب، در برابر خراشیده شدن و ساییدگی مقاوم‌اند
– تمام استانداردهای ایمنی و استانداردهای سبک سازی در کف کاذب الومینیومی و فولادی رعایت شده
– بر عکس کف کاذب چوبی، دو سازه فولادی و الومینیومی خطر آتش سوزی ندارند
– بر خلاف تمام کف کاذب‌های فرعی، کف کاذب فولادی و کف کاذب الومینیومی هزینه نگهداری ندارند
– میتوان انواع کفپوش از جمله کفپوش‌های اچ‌پی‌ال، پی‌‌وی‌سی، پارکت، لمینیت و دیگر کفپوش‌ها را روی تایل فولادی و الومینیومی نصب کرد
– کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی، هر دو عایق صدا هستند
– مواد اولیه استفاده شده در ساخت هر دو نوع اصلی کف کاذب، به گونه‌ای است که سازه را در برابر آفات، حشرات و جانورانی چون موش، مقام کرده است
– قدرت تحمل بارهای سنگین در کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی بسیار زیاد است
– آنتی استاتیک بودن ویژگی دیگر این دو سازه است
– با برداشتن تایل کف کاذب فولادی یا تایل کف کاذب الومینیومی امکان رویت تجهیزات زیر سازه فراهم میشود
– پایه‌های کف کاذب الومینیومی و کف کاذب فولادی قابل تنطیم بوده و میتوان تغییر داد
– سازه‌های ذکر شده وزن ساختمان را از حالت استاندارد خارج نمیکند

چرا نباید کف کاذب فرعی بخریم؟

کف کاذب‌های فرعی که کف کاذب متفرقه نیز نامیده میشوند، دارای معایبی است که خسارت‌های مالی به بار می‌آورد. در ادامه برخی از ایرادات وارده بر کف کاذب فرعی را مطرح می‌کنیم.

کف کاذب لگراند

جنس پایه کف کاذب لگراند از پلاستیک است. بنابراین تحمل وزن سنگین را ندارد. همچنین امکان نصب هیچ روکشی روی تایل لگراند وجود نداشته و زیبایی ندارد. کف کاذب لگراند ماهیتا آنتی استاتیک نیست و با نصب تایل مخصوص در هر شش متر مکعب دارای این ویژگی میشود.

کف کاذب چوبی

بزرگترین ایراد وارده بر کف کاذب چوبی، جنس آن است. چوب از اصلی‌ترین عنصرهای آتش‌زاست. در صورت بروز آتش سوزی، وجود هر شی چوبی، روند حادثه را سریع‌تر میکند.
مشکل بعدی مربوط به هزینه‌های نگهداری کف کاذب چوبی است. کف کاذب چوبی یکی از پر هزینه‌ترین سازه‌ها، هم در هنگام نصب و هم در نگهداری است.

کف کاذب شیشه‌ای

 

بیشترین کاربرد کف کاذب شیشه‌ای برای نور پردازی‌های زمینی است. بابرین تعداد کف کاذب شیشه‌ای در یک پروژه انگشت شمار است. از جمله ایرادات اصلی این کف کاذب، عدم مقاومت در برابر خراش و سابیدگی و دشواری در تمیز کردن را میتوان نام برد. نصب کف کاذب شیشه‌ای تنها جنبه زیبایی داشته و امکان عبور و اجرا تاسیسات ساختمان، زیر سازه وجود ندارد. چرا که جلوه زیبایی برای محیط ندارد.

 

کف کاذب سنگی

 

آنتی استاتیک نبودن و وزن بالای کف کاذب سنگی، ایراد بزرگ این سازه است. سنگین بودن کف کاذب سنگی اصل سبک سازی ساختمان را نقض میکند. همچنین جا به جایی کف کاذب سنگی و برداشتن تایل آن به آسانی ممکن نیست.

 

کف کاذب سرامیکی

 

در موارد بسیاری مشاهده شده که هنگام برداشتن تایل، سرامیک موجود روی آن، ترک برداشته یا کاملا شکسته است. دلیل این مشکل استاندارد نبودن اندازه تایل و عدم رعایت نکات حرفه‌ای در ساخت کف کاذب سرامیکی است. بنابراین علاوه بر هزینه تعمیر، دسترسی به زیر سازه هم دشوار خواهد بود.

قیمت کف کاذب

نکات زیر در تعیین قیمت کف کاذب دخیل هستند. قیمت نهایی کف کاذب بر اساس این موارد مشخص میشود.
قیمت پانل‌های کف کاذب آلومینیومی یا کف کاذب فولادی
هزینه مربوط به قوطی‌ها، رنگ و مقاوم ساز قوطی‌ها در برابر اکسیده شدن
هزینه حمل و نقل بار تا مقصد
قیمت ابزارهای مرتبط با اتصال اجزا به هم، مانند رولپلاک، پیچ و موارد دیگر
هزینه انجام برش و جوش کار
دستمزد نصاب کف کاذب

فروش کف کاذب اصلی

با توجه به نکات مطرح شده در این مقاله، فروش کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی رواج بسیاری یافته است. آرمان فلور با بیش از بیست و شش سال سابقه درخشان مشغول به تولید و فروش کف کاذب است. رعایت تمام اصول ساخت از مهم‌ترین ویژگی‌های کف کاذب آرمان فلور است.
آرمان فلور با تولید و فروش مستقیم، مبالغ مربوط به واسطه را حذف کرده است. فروش کف کاذب آرمان فلور تنها مختص مرزهای ایران نیست و به کشورهای دیگه صادرات می‌شود. برای مشاوره و خرید کف کاذب، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *