کف کاذب چوبی و کاربرد آن

کف کاذب چوبی و کاربرد آن

 

کف کاذب چوبی یکی از انواع کف کاذب محسوب می‌شود. این محصول از انواع چوب‌های مختلفی ساخته می‌شود و جلوه زیبایی دارد.

کف کاذب چوبی طرفداران خاص خود را داشته و کاربرد آن در مکان‌های مختلف متفاوت است. در ادامه درباره کف کاذب و کاربرد آن توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

 

کف کاذب چوبی سازه‌ای از طبیعت

 

اولین و مهمترین مواد اولیه، در ساخت کف کاذب چوبی، انواع چوب از درختان مختلف است. عامل اصلی در تعیین قیمت کف کاذب چوبی هم جنس چوب مورد استفاده در ساخت آن است.

هر چه جنس چوب مورد استفاده مرغوب‌تر و محکم‌تر باشد، قیمت کف کاذب، گران‌تر می‌شود. مثلا درخت‌هایی چون بلوط، انجیر، گردو، راش چوب‌های محکم و مناسبی برای ساخت کف کاذب چوبی هستند.

اما درختانی که برگ‌های ضعیف و مخروطی دارند، مواد اولیه مناسبی برای ساخت نیستند. استفاده از چوب‌های ارزان قیمت و ضعیف در ساخت هر محصولی، زیان مالی به همراه دارد.

برای جلوگیری از خرید محصول بی‌کیفیت و ضرر مالی، انواع جنس چوب مورد استفاده در ساخت را شرح می‌دهیم.

 

انواع کف کاذب چوبی

 

برای دسته بندی کف کاذب چوبی، سه فاکتور مهم مد نظر قرار می‌گیرد.

  • اقسام کف کاذب چوبی بر پایه استقامت و جنس چوب
  • اشکال کف کاذب چوبی بر اساس نوع نصب سازه
  • انواع مختلف کف کاذب چوبی با توجه به هسته مرکزی پانل

دسته بندی فوق یک تقسیم بندی کلی بوده که متخصصان صنعت ساخت کف کاذب مطرح کرده‌اند. هر کدام از انواع کف کاذب‌های چوبی در یکی از موارد مطرح شده جا می‌گیرند. در این صورت ضمن شناخت هر یک، آگاهی لازم برای خرید بهترین نوع را کسب خواهید کرد.

 

اقسام کف کاذب چوبی بر پایه استقامت و جنس چوب

 

در حالت کلی کف کاذب چوبی نسبت به دیگر کف کاذب‌ها، استقامت ضعیف‌تری دارد. مثلا استقامت کف کاذب چوبی نسبت به کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی بسیار ضعیف است. اما با توجه به چوب درختی که در ساخت استفاده می‌شود، استقامت سازه متفاوت خواهد بود.

تقسیم بندی کف کاذب چوبی بر پایه جنس چوب درخت طبق موارد زیر است.

  • چوب درختان مقاوم و محکم
  • چوب درختان چهار فصل

چوب درختان مقاوم و محکم

 

کف کاذب‌های مقاوم معمولا از چوب درختانی چون، درخت راش، درخت گردو، درخت بلوط، درخت انجیر ساخته می‌شوند. استفاده از چوب این درختان تاثیر مستقیم بر قیمت محصول دارد.

یعنی اگر در ساخت کف کاذب از چوب درختان گفته شده به عنوان متریال ساخت استفاده شود. استقامت سازه بالا بوده و قیمت آن، گران خواهد بود. البته این استقامت نسبت به کف کاذب‌های مقرون به صرفه و مقاوم‌تر، ناچیز است.

 

چوب درختان چهار فصل

 

چوب درخت‌هایی چون، درخت کاج، درخت سرو، درخت صنوبر، درخت زیتون مواردی هستند که در ساخت استفاده می‌شوند. درختان همیشه بهار زیبایی خاصی در همه فصل‌ها دارند اما، استفاده از آنها در ساخت کف کاذب چوبی توصیه نمی‌شود. عدم استفاده از موارد گفته شده دو دلیل مهم و اساسی است.

دلیل مهم اول، ناخالصی و عدم مقاومت چوب درختان گفته شده است. و دلیل مهم دوم، وزن بسیار سبک آنهاست.

 

اشکال کف کاذب چوبی بر اساس نوع نصب سازه

 

شکل پانل کف کاذب چوبی در این مورد مد نظر قرار گرفته است. بر این اساس پانل‌ها در دو حالت تقسیم می‌شوند.

  • پانل‌های الواری
  • پانل‌های مربعی

 

پانل‌های الواری

 

پانل‌های الواری شکل متشکل از چوب‌های ضخیم و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. این پانل‌ها به صورت خطی و روی پایه‌های خطی نصب شده و چینش خاصی دارند.

بزرگترین ایراد پانل‌های الواری مستطیل شکل، عدم دسترسی به زیر کف کاذب است. بنابراین امکان اجرا سیستم ساختمانی یا تجهیزات دیگر، زیر سازه وجود ندارد.

 

پانل‌های مربعی

 

در این نوع، پانل‌ها مربع شکل هستند. پانل‌های مربعی روی چهار چوب و پایه‌های کف کاذب چوبی نصب می‌شوند. به دلیل ساختار استاندارد پانل مربعی، امکان دسترسی به زیر کف کاذب چوبی فراهم است. به همین جهت امکان اجرا یا نصب انواع تجهیزات و تاسیسات مختلف زیر کف کاذب چوبی مهیا می‌شود.

 

انواع مختلف کف کاذب چوبی با توجه به هسته مرکزی پانل

 

با توجه به اینکه هسته مرکزی تایل چوبی از چه متریالی ساخته شده. شاهد سه نوع خاص از کف کاذب چوبی خواهیم بود.

  • کف کاذب چوبی ساخته شده از چوب ام.دی.اف
  • کف کاذب با هسته مرکزی چوب نئوپان
  • کف کاذب چوب و پلاستیک

 

کف کاذب چوبی ساخته شده از چوب ام.دی.اف

 

چوب ام.دی.اف خرده‌ چوب‌های به هم چسبیده‌ای هستند که از انواع چوب‌ها تشکیل شده‌اند. معمولا از چوب ام.دی.اف در ساخت کابینت، کمد، تخت خواب و… استفاده می‌شود. برای تمیز کردن تایل‌های ام.دی.اف باید از دستمال با حداقل رطوبت استفاده کرد. همچنین باید مانع از برخورد مستقیم آب یا دیگر مایعات با تایل چوبی شوید.

 

کف کاذب با هسته مرکزی نئوپان

 

نئوپان محصولی ساخته شده در کشور آلمان است. برای نخستین بار آلمانی‌ها بقایای درختان و خرده چوب‌ها را به وسیله رزین به هم چسباندند. حاصل این فرایند تخته‌های کامپوزیتی نئوپان بود. چوب نئوپان مقاومت نسبتا بهتری در تحمل بار دارد.

 

کف کاذب چوب و پلاستیک

 

ترکیب چوب و پلاستیک از جمله متریال دیگری هستند که در ساخت تایل کف کاذب چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع کف کاذب ماند کف کاذب فولادی دارای دو نوع مختلف هستند.

کف کاذب چوب و پلاستیک تو پر، کف کاذب چوب و پلاستیک تو خالی انواع این کف کاذب محسوب می‌شوند.

 

ساختار کف کاذب چوبی

 

ساختار کف کاذب چوبی، از اجزا مختلفی تشکیل شده  است. این اجزا به طور کلی استرینگر، پایه و پانل نام دارند.

روش نصب سه بخش گفته شده به ترتیب زیر است.

ابتدا پایه‌ها روی زمین نصب می‌شوند. امکان تنظیم پایه در همه انواع کف کاذب چوبی وجود ندارد. بنابراین تنها پایه‌هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند، طبق سفارش شما تنظیم و روی زمین نصب می‌شوند.

در مرحله دوم استرینگرها روی پایه قرار می‌گیرند. وجود استرینگر، به نوع کف کاذب چوبی بستگی دارد. زیرا برخی از کف کاذب‌های چوبی فاقد استرینگر هستند. در نهایت پانل چوبی روی سازه قرار می‌گیرد و پروژه پایان می‌یابد.

 

مزایا کلی کف کاذب چوبی

 

مناسب دوستداران طبیعت

دارای وزن سبک

قابل اجرا در دکوراسیون‌های مختلف

امکان نصب روکش

 

معایب کف کاذب چوبی

 

قیمت نامناسب

قابل احتراق

تولید صدا به دلیل وزن سبک

آسیب در برابر آب و مایعات

محیطی مناسب برای جانوران موذی

امکان رشد قارچ و کپک چوب

آنتی استاتیک نبودن

عدم مقاومت در برابر رطوبت

دارای هزینه نگهداری

عدم مقاومت کافی در برابر فشار

 

قیمت نامناسب

 

کف کاذب چوبی سازه‌ای زیبا و چشم نواز است. اما قیمت خرید این محصول بالاست. با توجه به گران بودن چوب و هزینه‌های ساخت، گران بودن کف کاذب چوبی امری طبیعی است. قیمت کف کاذب چوبی تنها به خرید آن ختم نمی‌شود. باید هزینه‌های باربری و دستمزد نصاب را نیز باید در نظر گرفت.

 

قابل احتراق

 

چوب از جمله مواد سوختی محسوب می‌شود که باعث گسترش آتش می‌شود. با توجه به اینکه امکان نصب تجهیزات و تاسیسات زیر برخی از سازه‌های چوبی فراهم است. بروز آتش سوزی و گسترش آن توسط کف کاذب چوبی، خطرات و خسارت‌های جبران نشدنی را در پی دارد.

 

تولید صدا  به دلیل وزن سبک

 

وزن پانل چوبی بیش از حد سبک است. این به دلیل عدم رعایت اصول و استانداردهای ساخت جهانی است. بناباین به مرور زمان و افزایش تردد، میبینیم که پانل‌ها لق شد و صدا ایجاد می‌کنند. این تنها مختص تردد نیست. چون عمر مفید کف کاذب چوبی کم است، با گذشت زمان فرسوده شده و ایجاد صدا تشدید می‌شود.

 

آسیب در برابر آب و مایعات

 

آیا برآمدگی‌ها، ترک یا کنده شدن تیکه چوب‌های روی کابینت‌ها، درهای چوبی، کمدها و … را دیده‌اید؟

دلیل اصلی این آسیب‌ها، برخورد مایعاتی چون آب است. آب باعث برآمدگی سطح چوب یا اصطلاحا باد کردن چوب می‌شود. این آسیب از پانل‌های چوبی مستثنی نبوده و در صورت بخورد مستقیم یا غیر مستقیم با آب خراب می‌شوند.

 

محیطی مناسب برای جانوران موذی

 

استفاده و وجود چوب به عنوان متریال اصلی زمین، محیط بسیار مناسبی برای زندگی جانوران فراهم می‌کند. چوب به راحتی مورد حمله موریانه‌ها قرار گرفته و سازه را سست و پوک می‌کند. از طرفی جوندگانی مانند موش، به راحتی می‌توانند به سازه اسیب برسانند و زیر کف کاذب لانه کنند.

 

امکان رشد قارچ و کپک چوب

 

چوب تمام شرایط لازم برای رشد انواع قارچ و کپک را دارا است.

زیرا چوب، رطوبت را جذب و در خود نگه می‌‌دارد. به مرور زمان این رطوبت عامل اصلی رشد قارچ روی کف کاذب می‌شود. همچنین کف کاذب ساخته شده از چوب و پلاستیک، دچار کپک زدگی می‌شوند. قارچ و کپک هر دو سازه را ضعیف و به درد نخور می‌کند.

 

آنتی استاتیک نبودن

 

آنتی استاتیک بودن به معنی جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن است. این ویژگی در مکان‌های خاصی چون، دیتاسنتر، اتاق فرمان، مخابرات، سازمان برق و… بسیار کاربردی و ضروری است. چرا که با دفع الکتریسیته ساکن، مانع ضرر و زیان مالی و جانی خواهد شد.

متاسفانه کف کاذب چوبی آنتی استاتیک نیست.

 

عدم مقاومت در برابر رطوبت

 

مهمترین آسیب رطوبت به چوب، ایجاد تغییر در ظاهر چوب است. چوبی که تازه از درخت بریده شده، دارای مقداری رطوبت بوده که موجب بقای درخت می‌شد. برای استفاده در صنعت، طی فرایندها مختلف رطوبت موجود از بین می‌رود. اما با قرار گرفتن مجدد چوب در محیط مرطوب، دوباره رطوبت جذب می‌کند.

 

دارای هزینه نگهداری

 

بنابر دلایل گفته شده، برخی ‌های تولید کننده کف کاذب چوبی، برای بقای بیشتر سازه اقدام به ارائه راهکار کردند. راه‌های ارائه شده هر چند به بقای نسبی محصول کمک می‌کند اما هزینه‌های نگهداری سنگینی دارند. به همین دلیل خرید محصول با وجود هزینه‌های سنگین برای نگهداری، توصیه نمی‌شود.

 

عدم مقاومت کافی در برابر فشار

 

مقاومت چوب هر چقدر هم زیاد باشد در برابر بارهای بیش از حد سنگین و مداوم ضعیف است. مقاوم‌ترین چوب‌ها دچار ترک یا شکستگی می‌شود. به همین دلیل است که کف کاذب چوبی برای همه جا مناسب نیست.

 

جایگزین مناسب برای کف کاذب چوبی

 

کف کاذب چوبی به دلایل مطرح شده، خریداران زیادی ندارد. بنابراین علاقمندان به طرح چوب، کفپوش‌های چوبی روی کف کاذب فولادی و الومینیومی را سفارش می‌دهند. کف کاذب فولادی و کف کاذب الومینیومی به عنوان برترین جایگزین‌ها معرفی شده‌اند.

 

کف کاذب فولادی و مزیت‌های آن

 

کف کاذب فولادی بادوام‌ترین و با کیفیت‌ترین محصول، در صنعت کف کاذب محسوب می‌شود. استفاده از فولاد و بتن، مقاومت سازه را چندین برابر کرده است. به طوری که این سازه را قابل استفاده در کارخانه‌ها و صنایع سنگین ساخته است. بدون اینکه صدمه ببیند یا هزینه‌های اضافی رو دست بگذارد.

کف کاذب فولادی در دو نوع خاص و متفاوت از یکدیگر، تولید و عرضه می‌شوند.

در نوع اول که آن را توپر می‌نامیم، کف کاذب از فولاد و بتن ساخته می‌شود. وجود چنین متریالی نه تنها ک کاذب را قوی می‌کند، بلکه مقاومت سازه را در هر شرایط بالا می‌برد.

نوع دوم که اصطلاحا آن را کف کاذب تو خالی می‌گوییم، فقط از فولاد ساخته می‌شود.

توجه داشته باشید هر دو نوع کف کذب فولادی مقاوم هستند اما به طور نسبی، توپر استحکام بیشتری دارد.

 

قابلیت‌های کف کاذب فولادی چیست؟

 

متریال عالی، استفاده از برترین تجهیزات و رعایت اصول جهانی، موجب شده، کف کاذب فولادی بیشترین کاربرد را داشته باشد. به نمونه‌هایی زیر، که معرف قابلیت‌های‌ کف کاذب فولادی هستند توجه کنید.

استفاده از مقاوم‌ترین عناصر به عنوان مواد اولیه اصلی

قابلیت قرار دادن وسایل بسیار سنگین

تحمل رفت و آمدهای پی در پی

وزن اصولی و متعادل

کمک به بهینه سازی ساختمان در ساخت

قابل جا به جا کردن

مقاوم در برابر نفوذ صدا

ضد آب و قابل شست و شو با مواد شوینده

قابلیت استفاده در منطقه‌های مختلف با شرایط جوی متفاوت

آنتی استاتیک و مناسب برای مکان‌های خاص

عدم نفوذ جانوران و حشرات

پایه‌های قابل تنظیم

ضد سایش و ضد خش

وجود فضای مناسب برای اجرا تاسیسات یا تجهیزات

دسترسی آسان به فضای موجود جهت دسترسی به تجهیزات یا تاسیسات

قیمت فوق العاده و بدون هر هزینه نگهداری جهت دوام بیشتر

ضمانت کالا و ارائه خدمات پس از فروش

قابل نصب روی سطح شیب دار و تراز زمین

نصب در مکان‌های مختلف با کاربردهای گوناگون

 

کف کاذب الومینیومی و مزایای آن

 

مناسب‌ترین کف کاذب برای مناطق بسیار مرطوب، کف کاذب الومینیومی است. آلومینیوم ذاتا در برار رطوبت مقاوم بوده و این ویژگی در کف کاذب آلومینیومی هم حفظ شده. تولید این سازه اصطلاحا به روش ریخته‌گری انجام می‌شود. یعنی الومینیوم که ذوب شده، به صورت کاملا فشرده، در قالب‌های بخصوصی ریخته می‌شوند.

پس از انجماد در دمای بسیار پایین، کف کاذب آماده می‌شود.

بنابراین کف کاذب الومینیومی از جمله سازه‌های سر سخت محسوب می‌شود.

 

 کف کاذب الومینیومی چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

کف کاذب الومینیومی کاملا مطابق با استانداردهای ساخت جهانی است. به همین دلیل ویژگی‌های خاص و کاربردی دارد که سازه را متناسب برای همه مکان‌ها کرده است.

موارد زیر، کاربرد کف کذب الومینیومی را به خوبی بیان می‌کند.

مقاومت بالا در برابر رطوبت

بدون پوسیدگی و زنگ زدن

وزن سبک و طبق استاندارد

کمک به سبک سازی ساختمان

قابلیت عبور الکتریسیته ساکن از خود

امکان تنظیم پایه‌ها در اندازه دلخواه

قدرت حمل وزن بالا

ارائه ضمانت و خدمات پس از اتمام پروژه

اجرا سیم کشی، کابل کشی یا لوله کشی و تجهیزات دیگر زیر سازه

مقاوم در برابر جانوران و حشره‌ها

امکان اجرا روی سطح ناهموار و مسطح سازی زمین

 

خرید بهترین کف کاذب

 

آرمان فلور بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده کف کاذب در خاورمیانه بوده و شهرت بین المللی دارد. تمام کف کاذب‌های برند آرمان فلور، مطابق اصول جهانی بوده و جوایز داخلی و خارجی متعددی را از آن خود کرده است. برای خرید بهترین نوع کف کاذب فولادی و کف کاذب الومینیومی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *