گلخانه مکانیزه

گلخانه مکانیزه چیست؟

 

انسان­ها از همان ابتدا، به صورت غریزی، می­دانستند که برای ادامه بقا نیاز به غذا دارند. با گذشت سال‌های بسیار، همزمان با یکجا نشینی انسان­های اولیه در کنار رودخانه­ها، کشاورزی رونق یافت. آنها با کاشت بذر و نگهداری و رسیدگی به گیاه، مواد غدایی مورد نیاز خود را تامین می­کردند.

با گسترش جمعیت و افزایش نیاز به غذا، کشاورزی نیز گسترش یافت. با گذشت زمان روش جدیدی در کاشت و بهره برداری از بذر ابداع شد. این روش که “کشت گلخانه­ای” نامیده می­شود، ویژگی­های خاصی نسبت به کشاورزی سنتی دارد.

طبق اسناد تاریخی، پیشینه­ی ابداع روش گلخانه­ای به روم باستان باز می­گردد. مدارک به دست آمده از روم نشان می­دهد که روش گلخانه­ای توسط کشاورزان رومی ابداع شده است. داستان از این قرار بود که امپراطوری در روم به نوع خاصی از گیاه خوردنی بسیار علاقه داشت.

بنابراین به کشاورزان دستور داد این گیاه را در تمام فصل­ها کشت کنند. در صورتی که کشت این گیاه در فصل­های سرد مثل پاییز و زمستان ممکن نبود.بنابرابن با همفکری کشاورزان وسیله­ای ساخته شد.  این وسیله شکل چرخ بود و طوری طراحی شده بود که روزها به بذر گیاه نور بتابد و شب به جای گرمی منتقل شود. این عمل بذر را از سرما در امان نگه میداشت و پرورش گیاه را ممکن ساخت.

این نخستین شکل استفاده از روش گلخانه­ای در تاریخ است.

البته کاشت و برداشت گلخانه­ای، با توجه به پیشرفت تکنولوژی، امروزه به صورت مکانیزه انجام می­شود.

روش مکانیزه­ای دارای مزیت­های بسیاری است که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم.

 

برتری گلخانه مکانیزه نسبت به کشاورزی سنتی چیست؟

 

روش­های نوین دارای برتری­هایی هستند که در روش­های سنتی وجود ندارد. در این بخش از مقاله ویژگی­هایی که کشاورز در گلخانه مکانیزه دارد را مطرح می‌کنیم.

 

ویژگی اول: امکان پرورش محصول در فصل­های مختلف

 

در کشاورزی سنتی انتخاب بذر با توجه به آب و هوا و میزان بارش متفاوت است. اما در کشت گلخانه  مکانیزه، امکان انتخاب هر نوع بذری وجود دارد.

 

ویژگی دوم: صرفه جویی در آبیاری

 

آبیاری زمین های کشاورزی به دو صورت انجام می­شود.

  • آبیاری با آب باران
  • آبیاری توسط کشاورز به وسیله­ی ایجاد چاله روی زمین

بدترین اتفاق در روش اول، عدم بارش باران است. در این صورت بذر گیاه سیراب نمی­شود و ممکن است کامل از بین برود. در این صورت کشاورز متحمل ضرر می­شود.

در روش دوم که اکثر زمین­های کشاورزی به این روش آبیاری می­شوند، با هدر رفتن مقدار زیادی آب رو به رو هستیم. همچنین روان شدن آب سبب جا به جایی املاح و مواد مغذی خاک می­شود. این امر سبب می شود که بخشی از گیاهان به اندازه­ی کافی املاح و مواد مغذی جذب نکنند.

اما آبیاری در روش مکانیزه، به صورت قطره­ای است. همچنین گیاه، به صورت اوتوماتیک آبیاری می شود. آبیاری مکانیزه، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، نظارت بر این عملکرد را نیز آسان تر می­کند.

 

ویژگی سوم: بهره برداری بیشتر

 

رسیدگی و نظارت بر شرایط محیطی موجب کشت بیشتر محصول می­شود. کاشت بذر در شرایط کاملا کنترل شده، بهره­ وری تمام بذرها و در نهایت برداشت محصول بیشتری را حاصل می­شود. همچنین

امکان تنظیم دما به صورت خودکار

آبیاری به موقع

در دسترس بودن املاح مغذی برای تمام بذرها

از جمله  مواردی هستند که به بهبود روند پرورش کمک می­کند.

 

ویژگی چهارم: حفظ منابع طبیعی

 

علاوه بر صرفه جویی و حفظ منابع آب در روش گلخانه­ای مکانیزه، منابع خاک نیز حفظ می­شود. چرا که کاشت بذر های مختلف در خاک، به مرور مواد مغذی در خاک را از بین می­برد. دلیل این امر را می توان سم پاشی، کودهای شیمیایی، انواع سم و آبیاری نامناسب دانست. کنترل و نظارت صحیح موارد گفته شده در روش مکانیزه حفظ منابع طبیعی را فراهم می­کند.

 

ویژگی پنجم: جبران هزینه­ها

 

در ابتدا ممکن است تامین منابع مالی برای احداث گلخانه مکانیزه دشوار باشد. چرا که راه­اندازی چنین محیطی ملزم به داشتن تجهیزات مدرن گوناگونی است. اما باید توجه داشته باشید که تمام هزینه ها، با توجه به تولید بیشتر جبران خواهد شد. بهره برداری از محصولات در گلخانه مکانیزه چند برابر است. همچنین هزینه­های جانبی چون آبیاری به صورت چشم گیری کاهش می­یابد. بنابراین بعد از شروع کار علاوه بر جبران هزینه­ها، سود بسیاری عاید خواهد شد.

تجهیزات مورد نیاز گلخانه مکانیزه

راه اندازی گلخانه مکانیزه نیازمند تجهیزات خاصی است که در ادامه مطرح می‌کنیم. استفاده از تجهیزات مدرن سبب شده تا خطاهای انسانی در کاشت و برداشت به شدت کاهش یابد. این تجهیزات عبارتند از:

دستگاه های تهویه هوا

سیستم های سرمایشی

سیستم های گرمایشی

دستگاه های خنک کننده

دما سنج مدرن و هوشمند

دستگاه های مه پاش

سیستم آبیاری

صفحات تنظیم نور

تجهیزات پنجره سقفی

دستگاه های کنترل پی اچ ، ای سی

دستگاه های کنترل کننده دما و رطوبت

 

نکاتی که در تهیه بذر گلخانه مکانیزه باید بدانید!

 

یکی از مهمترین عواملی که سبب کشت محصول عالی می­شود، انتخاب بذر مناسب است.

در صورتی که از بذر مرغوب جهت بهره­ برداری استفاده نشود، متحمل زیان خواهید شد.

توجه داشته باشید که بذر حتما باید تازه باشد

بذر خریداری شده باید خالی از سنگ ریزه، شن و کاه و… باشد

پوسته بذر تهیه شده باید بدون ترک و سالم باشد

 

مهمترین مصالح در ساخت گلخانه مکانیزه

 

در ابتدا مقاله درباره تجهیزات گوناگون مورد نیاز در گلخانه مکانیزه صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم مهمترین ابزار برای احداث یک گلخانه  استاندارد را به شما معرفی کنیم.

 

 کف کاذب برای گلخانه مکانیزه

 

وجود سیم کشی­ها و کابل کشی­های  تجهیزات گلخانه، ضرورت وجود کف کاذب را به وجود می­آورد. کف کاذب یک سازه  کاربردی جهت پنهان کردن و استاندارد سازی محیط است. ابتدا به شرح مختصری از کف کاذب پرداخته سپس ویژگی­های این سازه را مطرح می کنیم.

 

کف کاذب چیست

 

کف کاذب ساختاری تشکیل شده از سه قسمت است. این سه قسمت عبارتند از:

پایه

رابط

کف

ابتدا پایه کف کاذب روی زمین نصب می­شود. نصب پایه کف کاذب ارتفاع و فضای کاربردی را به وجود می­آورد.  ارتفاع پایه کف کاذب زیر نظر شما تنظیم و سپس توسط نصاب کف کاذب نصب خواهد شد.

بعد از نصب پایه، رابط که دومین قسمت از ساختار کف کاذب است، به پایه متصل می­شود. اتصال رابط به پایه به وسیله پیچ و مهره است. رابط دارای یک لایه فوم نازک است که کاربرد آن جلوگیری از برخورد مستقیم کف به رابط است.

در مرحله آخر کف روی رابط قرار می‌گیرد. نصب کف کاذب فضای خالی و کاربردی ایجاد می‌کند. شما می‌توانید تمام سیم کشی‌ها و کابل کشی‌های تجهیزات کاری خود را در فضای به وجود آمده پنهان کنید.‌ البته قرار دادن سیم‌ها و کابل­ها به معنی عدم دسترسی دوباره به آنها نیست.

شما می­توانید به راحتی و با دستگیره­ای مخصوص کف را برداشته و مجدد به تجهیزات دسترسی داشته باشید.

نام های دیگر بخش­های کف کاذب که ممکن است ببینید به شرح زیر است.

پایه (ستون)

رابط (استرینگر)

کف (تایل)

 

انواع کف کاذب

 

کف کاذب با توجه به مواد اولیه­ای که در ساخت آن دخیل است، به طور کلی، به سه مورد تقسیم می­شود.

کف کاذب فولادی

کف کاذب آلومینیومی

کف کاذب چوبی

 

کف کاذب فولادی چیست؟

 

کف کاذب فولادی پر متقاضاترین کف کاذب موجود در بازار است. دلیل این محبوبیت، مستحکم بودن در برابر وزن و فشار، و مقاوم بودن در برابر شرایط آب و هوایی گوناگون است. کف کاذب فولادی از سه بخش اصلی تایل، استرینگر و پایه تشکیل شده است. در واقع این سه قسمت در اکثر کف کاذب ها وجود دارد. امکان نصب انواع کفپوش، روی تایل کف کاذب فولادی وجود دارد.

 

کف کاذب آلومینیومی چیست؟

 

بهترین کف کاذب برای نواحی با آب و هوای مرطوب، کف کاذب الومینیومی است. ساختار کف کاذب الومینیومی را تایل، استرینگر و پایه تشکیل می­دهند. انواع کفپوش به راحتی روی این کف کاذب قابل نصب است.

 

ویژگی های مشترک کف کاذب فولادی و کف کاذب الومینیومی

 

مقاوم در برابر خط و خش و ساییدگی

امکان حمل و نقل بی دردسر

مقاوم در برابر آتش سوزی

مقاوم در برابر حشرات و جانوران موذی

قابل پاکیزه سازی

عایق صدا و دما

دارای استاندارد بهینه سازی

مقاوم در برابر رطوبت هوا

دسترسی آسان به تجهیزات زیر سازه

 

کف کاذب چوبی چیست؟

 

کف کاذب چوبی آسیب پذیرترین نوع کف کاذب است. کف کاذب چوبی بیشتر جنبه­ی زیبایی داشته و در محیط­های مختلف کارآیی ندارد. همچنین چوب از جمله عناصر مستعد آتش سوزی است. هزینه­ی نگهداری و نصب کف کاذب چوبی هنگفت بوده و مقاومت­های لازم را ندارد. این کف کاذب در برابر ابتدایی­ترین موارد، همچون تردد آسیب پذیر است و به سرعت دچار خط و خش می­شود.

کف کاذب چوبی به هیچ یک از مشتریان توصیه نمی­شود. چرا که با هزینه کمتر میتوان کف کاذب فولادی یا کف کاذب آلومینیومی را تهیه کرد. به دلیل کثرت طرح در کفپوش­های کف کاذب، میتوان طرح مورد نظر را به راحتتی روی کف کاذب فولادی یا کف کاذب آلومینیومی اجرا کرد.

 

خرید کف کاذب گلخانه مکانیزه

 

یکی از نام آورترین ­ها در صنعت تولید و فروش کف کاذب، آرمان فلور است. آرمان فلور با سابقه بیش از بیست و پنج سال، رزمه­ی درخشانی در تولید و عرضه کف کاذب دارد.

همچنین پروژه­­های بیشماری در زمینه­های مختلف خصوصا فروش کف کاذب گلخانه مکانیزه دارد. به دلیل تولید و عرضه­ی بدون واسطه، کف کاذب های آرمان فلور بسیار مقرون به صرفه است.

یکی از اصول مهم در ساخت کف کاذب آرمان فلور، بهره­مندی از بهترین متریال در ساخت است. امکان ارسال کف کاذب به سراسر کشور با ضمانت محصول وجود دارد. برای خرید کف کاذب ایده­آل خود با ما تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *