نورپردازی در معماری داخلی

نورپردازی از بخش های مهم طراحی دکوراسیون داخلی است. طراحان دکوراسیون داخلی به این موضوع اهمیت ویژه ای می دهند. زیرا بر این عقیده هستند که اگر طراحی یک منزل مسکونی به زیبایی هرچه تمام تر انجام شده باشد ولی نور پردازی خوبی برای آن در نظر گرفته نشده باشد، زیبایی های دکوراسیون به چشم نیامده و کار ناقص خواهد بود.

نورپردازی در معماری داخلی

انواع نور پردازی

دسته بندی خاصی برای انواع نورپردازی ها وجود ندارد. ولی برای طبقه بندی راحت، اقدام به دسته بندی نوپردازی ها به صورت زیر می کنیم:

  1. نورپردازی طبیعی
  2. نورپردازی مصنوعی
  3. نورپردازی هوشمند

نورپردازی ها را نیز از نظر تاثیری که دارند به سه دسته دیگری نیز تقسیم بندی می کنند:

  1. نورپردازی عمومی
  2. نورپردازی کاری
  3. نورپردازی تاکیدی

در ادامه سعی میکنیم هر بخش را با توجه به تاثیری که بر روی محیط می گذارند بررسی کنیم.

نورپردازی در معماری داخلی

نورپردازی طبیعی

نور خورشید یکی از موهبت هایی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است. بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی، برای نورپردازی یک واحد، ابتدا به تعداد پنجره ها و ابعاد آن نگاه می کنند. سپس سعی دارند نهایت استفاده را از نور خورشید ببرند. آنها این نکته را در نظر می گیرند که نور خورشید باعث دلنشین تر شدن فضا می شود. بنابراین می توانند محیطی با انرژی بالا ایجاد کنند.

نور خورشید را به عنوان یک نور ملایم می شناسیم. این نور را در دسته بندی نورپردازی های عمومی می توانیم قرار بدهیم. نورپردازی های تاکیدی یا متمرکز از نورهایی تشکیل می شوند که برای هدف خاصی هستند. هدفشان هم این است که دید کاربر را فقط به یکسری از قسمت ها سوق بدهند.

نورپردازی در معماری داخلی

نورپردازی های کاری نیز در قسمت هایی نظیر اتاق خواب ها،  اتاق های کار و اتاق مطالعه بعضا استفاده می شوند که نور در جهت کار و نیاز های ما استفاده می شود. به طور مثال در اتاق مطالعه با قرار دادن یک چراغ رو میزی بر روی میز مطالعه خود می توانیم نور را در جهت مطالعه کردن خود استفاده کنیم.

نورپردازی مصنوعی

همانطور که گفتیم وجود نور خورشید سبب دلگشا شدن فضای یک منزل یا محیط اداری می شود و انرژی مثبتی به حضار در آن مکان ها می دهد و نبود آن باعث دلگیر شدن فضا خواهد شد. طراحان دکوراسیون داخلی برای منازلی که از نور خورشید بهره مناسبی نمی برند، طرح های ویژه ای دارند و با استفاده از انواع مختلف لامپ ها اعم از مهتابی و LED و … خلا نبودن نور طبیعی را پر می کنند.

نورپردازی در معماری داخلی

طراحان با کمک لامپ های سقفی و لامپ هایی که به دیوار متصل میکنند سعی در تامین نور منزل را دارند. برای این نورپردازی ها بسته به قسمت های مختلف منزل از شیوه های مشخصی استفاده می کنند. به طور مثال در حمام و دستشویی ها سعی بر استفاده از نورپردازی تاکیدی خواهد بود و در بخش های سالن نشیمن و سالن غذاخوری از نورپردازی کاری یا عمومی استفاده خواهند کرد.

نورپردازی در معماری داخلی

نورپردازی هوشمند

با توجه به اینکه در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم و پیشرفت های بسیاری در حوزه های مختلف مثل صنعت و رسانه و … را شاهد بوده ایم؛ در این دوران منازلی طراحی می شوند که کاملا هوشمند هستند. یعنی از نظر روشنایی و سردی و گرما، هوش مصنوعی خود منزل همه چیز را درست میکند.

نورپردازی در معماری داخلی

با توجه به طیف رنگی موجود که توسط سنسورهایی که در منزل تعبیه شده است پردازش می شوند. در نتیجه طیف رنگی که دلخواه اشخاص داخل منزل است را به نمایش در می آورد.

نورپردازی در معماری داخلی

گستردگی تکنولوژی سبب راحتی ما در اغلب امور گشته است. از دیگر مزیت هایی پیشرفت تکنولوژی می توان به کاهش هزینه های مصرفی اشاره کرد. با استفاده از نورپردازی های هوشمند شما قادر خواهید بود تمام تجهیزات را از راه دور کنترل نمایید.

نورپردازی در معماری داخلی

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم مباحث کلی را در مورد نورپردازی در معماری ها و دکوراسیون های داخلی بیان کنیم. در ادامه تاثیری که نورپردازی در منزل یا باقی محیط ها می گذارد را بررسی کردیم.

نورپردازی در معماری داخلی

در مقالات آینده سراغ نورپردازی در قسمت های مختلف فضاهای داخلی و کاربرد آن در معماری خواهیم پرداخت، فضاهایی مانند اتاق خواب ها، پذیرایی، سرویس بهداشتی و حمام، اتاق کار و … را بررسی می کنیم و بهترین سبک و طیف رنگی که وجود دارد را خواهیم گفت. همچنین درباره نورپردازی های نما و کاربرد آن در معماری بیرونی ساختمان و راه پله ها با کمک لامپ های LED نیز صحبت خواهیم کرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *