قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر اقتصاد کشور قرار دارد.

سیاست های داخلی کشور بر قیمت میلگرد و تیرآهن که از محصولات مهم و اساسی صنایع فولادی است، اثر مستقیم دارد. در واقع صنعت فولاد می‌تواند به تنهایی بار زیادی از پیشرفت اقتصاد کشور را به دوش بکشد.

محصولات فولادی به‌صورت‌ویژه در زندگی ما کاربرد دارند. صنعت خودروسازی، ساختمان‌سازی، ساخت ماشین‌آلات، اسلحه‌سازی، سیستم‌های حمل‌و‌نقل انرژی و … از محصولات فولادی بهره می‌گیرند.

میلگرد و تیرآهن، دو مورد از مهمترین محصولات فولادی هستند که در صنعت کشور کاربرد گسترده‌ای دارند. بدون‌شک قیمت‌گذاری مقاطع فولادی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد یک کشور داشته باشد. در ادامه قصد داریم تأثیر سیاست‌های داخلی کشور بر قیمت میلگرد و تیرآهن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

سیاست چگونه روی قیمت آهن‌ آلات تأثیر می‌گذارد؟

عوامل متعددی می‌توانند بر قیمت آهن آلات تأثیرگذار باشند که مهمترین آن قیمت ارز است. سیاست‌های داخلی کشور برای تعیین نرخ دلار، موجب ایجاد نوسان در قیمت آهن آلات می‌شود.

از طرف دیگر، تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر اقتصاد کشور ما را درگیر کرده‌اند، به‌نوبه‌‌خود نقش مهمی در تعیین قیمت مقاطع فولادی دارند. اگرچه عوامل اقتصادی مانند: تغییرات قیمت سنگ آهن، عرضه و تقاضا، تولید کم و یا مازاد موجب ایجاد تغییرات گسترده در بازار آهن آلات می‌شوند، اما نمی‌توان اهمیت سیاست‌های داخلی کشور را نادیده گرفت.

نوسانات قیمت ارز، می‌تواند به‌صورت جدی موجب بی‌ثباتی قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی شود. علاوه‌بر‌این، با افزایش شدت تحریم‌ها در سال گذشته بار دیگر سیاست‌های داخلی کشور موجب ایجاد تغییرات چشمگیر در بازار آهن و مقاطع فولادی شده است.

بیشترین تأثیر سیاست‌های داخلی بر قیمت کدام مقطع فولادی است؟

تأثیر سیاست‌های داخلی کشور بر قیمت میلگرد و تیرآهن بیشتر از دیگر مقاطع فولادی بوده است. اما روشن است که میلگرد و تیرآهن با‌توجه‌به کاربردهای وسیعی که دارند، بیشتر از سایر محصولات فولادی مورد استفاده واقع می‌شوند. بنابراین، تأثیر سیاست بر قیمت میلگرد و تیرآهن چشمگیر‌تر از دیگر آهن آلات است. تغییرات نرخ ارز و دیگر تصمیم‌هایی که از جانب سیاست‌گذاران برای بازار آهن آلات گرفته می‌شود، می‌تواند قیمت روز میلگرد را تحت تأثیر قرار دهد. چرا که میلگرد با توجه به اهمیت ویژه‌ای که در ساختمان‌سازی دارد از آهن آلات پراهمیت به‌شمار می‌رود.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“باتوجه به گسترش طرح‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها و استفاده از میلگرد در پروژه‌های مختلف، کیفیت و قیمت میلگرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. اطلاع کامل از قیمت روز میلگرد و زمان درست برای خرید آن، نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های ساخت هر سازه‌ای خواهد داشت. تغییرات قیمت میلگرد امروز، به نوسان قیمت شمش آهن، نرخ ارز و حمل‌ونقل وابسته است. از پرکاربردترین میلگردهای تولیدی، می‌توان به میلگردهای سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ اشاره کرد که به‌طور گسترده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.”

قیمت میلگرد تحت تاثیر سیاست های داخلی نوساناتی داشته است.

سیاست‌گذاری تغییر نرخ محصولات فولادی توسط کدام ارگان‌ها انجام می‌شود؟

با توجه به مطالبی که تا اینجا شرح دادیم، عوامل متعددی می‌توانند موجب ایجاد تغییر در نرخ آهن آلات و محصولات فولادی شوند. همانطور‌که گفتیم سیاست‌های داخلی کشور مانند تغییر نرخ ارز، تصمیمات گرفته شده پیرامون تحریم‌ها و همچنین تصمیماتی که از جانب سیاستمداران در رابطه با حوزه بازار آهن آلات گرفته می‌شود، بسیار پراهمیت هستند. در سال‌های گذشته بنا به طرحی که از سوی معاونت اقتصادی رئیس جمهور برای تنظیم بازار آهن و مقاطع فولادی ارائه شد، تأثیرگذاری مستقیم دولت در تعیین نرخ مقاطع فولادی مشاهده گردید.

این امر سبب شد تا قیمت‌های ارائه شده در بازار آهن آلات غیرواقعی به نظر برسند. بنابراین، نمی‌توانیم بگوییم یک ارگان خاص بر روی تعیین نرخ آهن آلات به‌صورت‌ویژه فعالیت دارد. تصمیمات متعدد بخش اقتصاد دولت و سیاست‌هایی که در رابطه با واردات و صادرات مقاطع فولادی اجرا می‌شوند، می‌توانند نشانگر تأثیر سیاست‌های داخلی کشور بر قیمت آهن آلات باشند.

 

 

آهن آلاتی که در چند سال اخیر بیشترین ضربه را از سیاست‌های داخلی کشور خوردند

با‌توجه‌به تأثیر سیاست‌های داخلی کشور بر قیمت تیرآهن و میلگرد و همچنین اهمیت ویژه‌ این دو محصول در صنعت کشور، بدون‌شک این دو مقطع فولادی بیشترین ضربه را در حوزه بازار آهن خورده‌اند. زیرا نوسانات پی‌درپی قیمت تیرآهن امروز و میلگرد و تصمیمات متعددی که در این حوزه ازجانب دولت گرفته می‌شود، موجب بی‌ثباتی قیمت این دو محصول و ایجاد ضرر در آن‌ها می‌شود.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.”

علاوه‌بر‌این تصمیمات: دولت در رابطه با صادرات ارزان و واردات گران قیمت مقاطع فولادی، موجب متضرر شدن آن‌ها در بازار آهن می‌شود.

سخن پایانی

تیرآهن و میلگرد، از محصولات فولادی هستند که در صنعت کشور نقش پررنگ و اساسی ای دارند. نوسانات قیمت مقاطع فولادی و گاه قیمت‌هایی که از طرف سازمان‌ها و افراد مختلف ارائه می‌شود، موجب سردرگمی می‌گردد. سایت آهن پرتال یک مرجع معتبر برای آگاهی از قیمت روز مقاطع فولادی است که با مراجعه به آن می‌توان از قیمت سایر آهن آلات نیز آگاه شد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می‌توانید به وب سایت آهن پرتال مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *