آشپزخانه های نوین

با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش متراژ منازل، سبک های نوینی در طراحی های داخلی به وجود آمده است. این سبک به گونه ای است که در کمترین فضا باعث می شوند تا شما بتوانید از تمام وسایل ضروری منزل خود استفاده کنید. با توجه به کوچکتر شدن فضاهای داخلی، به استفاده از فضاهای به اصطلاح مرده خیلی توجه شده است تا از هر فضایی نهایت استفاده را بتوان برد و تمام وسایل مورد نیاز یک منزل مسکونی را در آن لحاظ کرد و همچنین زیبایی منزل خود را نیز حفظ کنید.

آشپزخانه، قلب یک منزل

با توجه به کاهش فضا و متراژ های منازل آپارتمانی، متراژ آشپزخانه ها نیز دچار کاهش شده است. همچنین با توجه به اینکه آشپزخانه یکی از فضاهای بسیار مهم و حیاتی یک منزل است باید احتمام ویژه ای برای دکوراسیون آن لحاظ کرد و از تمام فضاهای موجود در آن بهره برد.

برای طراحی یک آشپزخانه زیبا، در ابتدا نیاز به انتخاب کفپوش های مناسب برای آشپزخانه داریم. با توجه به تم منزل خود و رنگ یا کاغذ دیواری هایی که استفاده کردید می توانید مناسب ترین رنگ کفپوش را انتخاب کنید.

 

بخش اعظمی از آشپزخانه را کابینت ها می پوشاند. برای انتخاب کابینت مناسب نیز باید دقت فراوانی بکنید تا بتوانید مناسب ترین نوع کابینت را تهیه بفرمایید. وسایل دیگر از جمله هود و اجاق گاز و سینک و… را باید متناسب با فضای موجود خود انتخاب کنید. سعی کنید در این موارد واقع بین باشید.سعی کنید با توجه به فضای آشپزخانه خود اقدام به انتخاب وسایل کنید. فرضا اگر در یک منزل آپارتمانی سکونت دارید و فضای آشپزخانه شما کوچک است، نیازی ندارید که اجاق گازی با تعداد شعله های بالا انتخاب کنید.

سبک های طراحی آشپزخانه

در گذشته آشپزخانه ها یک اتاقی مجزا در نظر گرفته می شدند، بعد از آن از اپن ها استفاده شد و در مرحله بعد اپن نیز حذف شد و آشپزخانه کاملا در معرض دید همگان قرار داشت. در سبک های نوین به خاطر دلایل دیگری، دوباره آشپرخانه ها را اتاقی مجزا در نظر می گیرند. اما چیزی که هنوز فراگیر است استفاده از کابینت ها و طرح های آشپزخانه ای جدید است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

انواع طرح های آشپزخانه ای

آشپزخانه های دارای اپن محبوبیت های خاص خودشان را دارند. با توجه به اینکه مانع دید قسمت پایین اپن می شود و به راحتی می توانید در آشپزخانه کارهای خودتان را در خارج از معرض دید دیگران انجام بدهید. همچنین می توانید با خریداری صندلی های مخصوص، از اپن خود به عنوان میز غذاخوری نیز استفاده کنید.

اما اگر آشپزخانه شما اپن نداشته باشد دست شما برای انتخاب طرح ها و ایده های جدید بازتر خواهد بود. بازهم باید به سبک معماری منزل خودتان نیز توجه کنید. در منازلی که آشپزخانه به شکل U ساخته شده است، یعنی آشپزخانه محصور بین 3 دیوار می شود. می توانید از طرح های کابینتی ویژه ای استفاده کنید و حالت های جزیره ای و شبه جزیره ای نیز پدید بیاورید.

بعضی از آشپزخانه نیز به سبک L طراحی و ایجاد می شوند یعنی آشپزخانه دارای دو دیوار است و یک سمت ورودی آشپزخانه می باشد و سمت دیگر به پذیرایی یا تراس و یا بخش های دیگر خانه ارتباط می یابد.

 

در سبک های جزیره ای یا شبه جزیره ای، بخشی از آشپزخانه در وسط قرار می گیرد. به طور مثال سینک ظرفشویی در وسط خانه قرار می گیرد. اجاق گاز و بقیه وسایل دور تا دور محیط آشپزخانه قرار گرفته اند. این نوع طراحی ها که برخواسته از فرهنگ های به روز غربی و اروپایی می باشد برای منازل با متراژ پایین کاربرد آنچنانی ندارد و بیشتر در منازل ویلایی و با متراژ بالا از این سبک ها استفاده می شود.

 

صحبت پایانی

تمامی این طرح ها و این سبک ها دارای مزایا و معایبی خواهد بود. بعدا به طور مفصل در ارتباط با هرکدام صحبت خواهیم کرد. به صورت خلاصه، مواردی را خدمت شما عرض می کنیم تا در نظر بگیرید:

  • حتما به متراژ منزل خود و سبک طراحی که منزل خود دارد دقت کنید.
  • سعی کنید برای طراحی و دیزاین بخش های مختلف، از مواردی مواد مرغوب استفاده کنید.
  • برای خرید کابینت ها نیز با اشخاص خبره در این زمینه مشورت کنید.
  • سعی کنید بهترین نوع چوب را تهیه کنید. در بازار چوب های مطمئن ایرانی و ترکی به وفور یافت می شود.
  • با گشت و گذار در بازار سعی کنید بهترین زیباترین طرح را خریداری کنید تا بعدا پشیمان نشوید.

سعی بر این بود تا بتوانیم انواع مرسوم طراحی های آشپزخانه ها در ایران را نام ببریم و بررسی کنیم. در مقالات بعدی درارتباط با مزایا و معایب این معماری ها و همچنین درباره بخش های دیگر یک منزل مسکونی صحبت خواهیم کرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *