در منازل مسکونی فرسوده، پس از مدتی اقدام به بازسازی و نوسازی منزل مسکونی می شود. با گذر زمان و سیاه شدن گچ های دیوار ها و همچنین با نشت گچ ها و ایجاد ترک بر روی سقف و دیوارها، بهترین راه حل برای پوشاندن این کاستی ها رنگ آمیزی منزل یا استفاده از کاغذ دیواری می باشد. این سوال که رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری شاید ذهنتان را درگیر کرده باشد. در این مقاله قصد داریم این دو  را در جنبه های مختلف بررسی کنیم. البته تصمیم گیری در مورد انتخاب هر یک را به خودتان واگذار می کنیم.

در ادامه به بررسی ویژگی های رنگ آمیزی و یا استفاده از کاغذ دیواری می پردازیم.

فاکتور هزینه

میزان هزینه ای که شما میکنید بستگی به عوامل متعددی نظیر متراژ واحد مسکونی و جنس رنگ یا کاغذ دیواری که می خواهید استفاده کنید دارد. به این موارد باید دستمزد نصاب های کاغذ دیواری و نقاش ها را افزود. در کل برای منازل مسکونی کوچکتر ترجیح بر این است که رنگ آمیزی صورت گیرد و با کمک رنگ های روشن و سفید سعی بر بازتر کردن فضا و دلگشاتر کردن محیط نمود.

در متراژ های بالاتر نیز استفاده از رنگ بسیار مقرون به صرفه تر از کاغذ دیواری خواهد بود. کاغذهای دیواری برند و خارجی موجود در بازار بعضا می توانند تا 70 درصد به هزینه های شما بیافزایند.

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری

انواع رنگ های ساختمانی

شما برای رنگ آمیزی منزل مسکونی خود انتخاب سختی نخواهید داشت. با توجه به رنگ های پر طرفدار موجود می توانید رنگ مورد علاقه خود را بخرید. در مکان هایی که با رطوبت و چربی سروکار داریم، مکان هایی مثل آشپزخانه یا حمام، از رنگ روغنی استفاده کنید. در بقیه قسمت های منزل ( برای کاهش هزینه ها) می توانید از رنگ پلاستیکی استفاده کنید.

انواع کاغذ دیواری

اما در انتخاب کاغذ دیواری باید حساسیت های بسیاری به خرج بدهید. کاغذهای دیواری انواع مختلفی دارند که هر کدام مناسب استفاده در بخش خاصی از منزل است. به طور مثال کاغذ دیواری های معروف به کاغذی که نسبت به بقیه کاغذ دیواری ها ارزان تر بوده ولی دارای طول عمر کمتری هستند و امکان استفاده در مکان های مرطوب مانند سرویس های بهداشتی را ندارند.

کاغذ دیواری های پارچه ای که از جنس پارچه هستند. آنها دارای طرح های مخملی مانند و برجسته می باشند. این نوع کاغذ دیواری علاوه بر زیبایی بسیار و جنبه لوکس بودن آن، عایق صدا نیز می باشد. اما به دلیل جنس پارچه ای که دارد امکان شست و شو آن مهیا نیست. این نوع از کاغذ دیواری امکان دارد پاره بشود، بنابراین باید در مکان های خلوتی مانند اتاق های خواب از این نوع کاغذ دیواری استفاده کنید.

کاغذ دیواری های وینیل یا کاغذ دیواری های نانوُوِن از الیافی ساخته شده اند که امکان شست و شو را برای شما فراهم میکنند. بنابراین می توانید از این نوع کاغذ دیواری ها در آشپزخانه ها یا سرویس های بهداشتی نیز استفاده کنید. در مکان های پر رفت و آمد و شلوغ که آلودگی و گرد و غبار زیادی در محیط وجود دارد، توصیه می شود از همچین کاغذ های دیواری استفاده کنید که بتوانید در صورت لزوم و هنگام کثیف شدن کاغذ دیواری ها، آنها را شست و شو بدهید.

کاغذ دیواری های نانو که با قابلیت نانو ساخته شده اند. آنها امکان نفوذ گردوغبار به خود و کثیف شدن خود را نمیدهند و قابلیت شسته شدن را نیز دارند. این نوع کاغذ دیواری ها برای منازلی که دارای کودکان خردسال هستند توصیه می شود. چراکه قابلیت ضد خراشیدگی و ضد خط بودن را نیز دارا می باشد.

رنگ یا کاغذ دیواری

کاغذ دیواری 50 سانتی و 70 سانتی چیست؟

برخی از کاغذ های دیواری بسته به تولید کننده دارای پهنای متفاوتی می باشند. اگرچه بیشتر رول های کاغذ دیواری 50 سانتی است اما برخی ها رول 70 سانتی نیز تولید می کنند. استفاده از رول 70 سانتی اگرچه برای نصاب کمی دشوار است. اما از نظر هزینه برای شما بصرفه تر خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ویژگی های رنگ آمیزی یه واحد مسکونی پرداختیم. همچنین در مواردی رنگ آمیزی منزل مسکونی را با کاغذ دیواری کردن آن بررسی کردیم. در انتها نیز به بیان ویژگی ها و معایب برخی از انواع کاغذ دیواری ها پرداختیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید مواد جدید و مرغوب در حوزه رنگ ها و یا کاغذ دیواری ها نیاز است تا قبل از خرید محصول خود با یک کارشناس در این زمینه به گفت و گو بپردازید. همچنین وجود طرح های بسیار زیبا و خیره کننده در کاغذ دیواری های موجود در بازار این امکان را به شما می دهد تا بتوانید طرحی خاص و منحصر به فرد برای منزل مسکونی خود پیدا کنید.

هنگام خرید رنگ یا کاغذ دیواری حتما به مسائلی از قبیل میزان نورگیر بودن منزل، اشیا به کار رفته در دکوراسیون، نورپردازی و طرح های داخلی محیط خانه خود که در مقاله های گذشته آن ها را بررسی کرده ایم دقت کنید. در صورت داشتن هرگونه ابهام یا مشکلی می توانید در قسمت نظرات سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *