هفت عنصر اصلی معماری داخلی

 

در مقاله های گذشته مواردی را در مورد دکوراسیون های داخلی بیان کردیم. نحوه تاثیرگزاری بعضی از المان ها و چینش آنها را در فضاهای منزل بررسی کردیم. برخی از نکاتی که طراحان داخلی سعی در پیاده سازی آنها برای ایجاد فضایی دلنشین داشتند را هم گفتیم.

عناصر دکوراسیون داخلی

در مقاله ی امروز قصد داریم بیشتر به طراحی داخلی بپردازیم. بعد از اسکلت بندی یک سازه نیاز است که توسط یک معمار داخلی یا طراح داخلی درباره بخش های مختلف منزل مشورت بگیرید. شما باید چینش بخش های مختلف را با معمار داخلی بررسی کنید. پس از این کار و ساخت بخش های مختلف منزلتان می توانید با کمک طراحان دکوراسیون داخلی، چینش وسایل و رنگ ها و تزئینات دیگر را بررسی کنید.

این کارها برای ساخت خانه ای مهندسی شده و منطبق بر اصول طراحی ضروری است. البته می توانید با جستجو در اینترنت و بررسی مقاله ها درباره باید ها و نباید های طراحی های داخلی مطلب جمع کنید. سپس این مطالب را در منزل خود پیاده سازی کنید.

عناصری که در طراحی های داخلی وجود دارند، مواردی هستند که طراحان معماری داخلی اهیمت ویژه ای به آنها می دهند. امروز به بررسی این هفت عنصر می پردازیم.

فضا

تبدیل نیستی به هستی! کاری است که یک طراح داخلی انجام می دهد. طراح داخلی در ابتدا با مشاهده فضای خالی و موجود در ساختمان اقدام به طرح ریزی و برنامه ریزی برای ساخت و استفاده مطلوب از فضاها می کند.

فضاهای خالی قطعا یکی از بخش های جذاب برای طراحان می باشد. زیرا با نگاه به آن تمام ایده های در ذهن خود را بررسی می کند. سپس مناسب ترین طرح را برای فضای خالی که مشاهده می شود انتخاب می کند.

در بحث فضاها، یک بخش، فضای دو بعدی که همان کف ساختمان ها و دیوار ها می باشد را داریم. بخش دیگر هم بخش های سه بعدی هستند مانند اجسامی که در بخش های مختلف خانه قرار می دهیم، اجسامی مثل میز و کمد و …

قطعا استفاده بهینه از فضاها و چینش زیبای عناصر کمک شایانی به ارزندگی طرح شما می کند. برای تبدیل شدن به یک طراح داخلی برجسته، باید عنصر اول یا همان فضا را به خوبی درک کرده باشید. پس از درک این عنصر بتوانید بهترین تصمیم ها و زیباترین انتخاب ها را بکنید.

خطوط

با کمک اجسام، می توان خط هایی را برای ایجاد وحدت و انسجام بین طرح های منزل ایجاد کرد. خطوطی که طراحان داخلی قصد پیاده سازی آن ها را دارند به سه بخش، خطوط افقی و عمودی و پویا تبدیل می شود.

هر طراح داخلی برای ایجاد این چنین خطوطی از وسایل مختلفی استفاده می کنند. به طور مثال از پالت های رنگی در دیوار ها یا تکه چوب های صاف

بعضی از کف پوش ها نیز دارای خطوط برجسته ای می باشند. این کفپوش ها اخیرا مورد استقبال طراحان دکوراسیون داخلی قرار گرفته است. از آن ها در راستای یک از اصول طراحی داخلی(خطوط) استفاده می کنند.

فرم ها

فرم ها را می توان نوع وسایلی که بکار برده می شود نامید، به طور مثال میز گرد، قاب های مثلثی و … مواردی هستند که در زیبایی طرح ها اهمیت دارند. طرح هایی که از فرم ها یا اجسام به اشکال و ابعاد گوناگون استفاده نکند به گونه ای می توان گفت که ناقص هستند. و طرح ناقص آن اثرپذیری که باید داشته باشند را دارا نخواهند بود.

طراحان خلاق با استفاده از انواع وسایل دور ریختنی مثل دوچرخه های خراب یا کمدهای شکسته طرح هایی را ایجاد می کنند که هر بیننده ای را به وجد می آورد. همانطور که بارها تکرار کرده ایم، ذهن خلاق و پر از ایده طراحان و معماران داخلی خیلی به آنها کمک می کند.

نور

از مواردی است که اگر نباشد انگار هیچ چیز نیست! نبود نور عملا تمام عناصر قبلی و بعدی طراحی داخلی را زیر سوال می برد. قبلا در مقاله ای مجزا درباره تاثیر نور ها و اثرگذاری که در دکوراسیون داخلی دارند تحت مقاله ای با عنوان نورپردازی در معماری داخلی صحبت کرده ایم، برای بررسی بیشتر درباره انواع نورها و تاثیرات آنها می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

رنگ ها در طراحی داخلی

معماری داخلی

از مواردی است که اگر نباشد انگار هیچ چیز نیست! نبود نور عملا تمام عناصر قبلی و بعدی طراحی داخلی را زیر سوال می برد. قبلا در مقاله ای مجزا درباره تاثیر نور ها و اثرگذاری که در دکوراسیون داخلی دارند تحت مقاله ای با عنوان نورپردازی در معماری داخلی صحبت کرده ایم، برای بررسی بیشتر درباره انواع نورها و تاثیرات آنها می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

بافت در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی

هر سطحی و هر جسمی که دیده شود دارای یک بافت بصری است. این بافت می تواند یکسری احساسات را به شخض ببینده القا کند. در کل باید به نوع جنس اجسامی که استفاده می کنید دقت کنید. همچنین به بافت واقعی و بافت بصری اهمیت ویژه ای بدهید.

طرح ها و نقش ها در معماری داخلی

دکوراسیون داخلی

در هر طرح و نقشی که به کار برده می شود باید یک ایده یا یک ذهنیتی در مورد آن باشد. بعضی از طرح ها صرفا جنبه ظاهری دارند و از آنها استفاده می شود. بیشتر طرح ها و نقش هایی که به کار برده می شود باید توسط خود صاحب منزل نیز تایید بشود. زیرا اشخاصی هستند که به طور مثال با طرح های گنگ و بی مفهوم اصلا توانایی برقراری ارتباط ندارند. در عوض اشخاصی هستند که علاقه بسیاری به این طرح ها دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *