فوم آکوستیک

فوم آکوستیک چیست؟

بعضی مواقع نیازمند صدایی بدون پیچش و اکو هستیم. برای تحقق این امر باید اقدام به عایق بندی محل مورد نظر خود کنیم. بنابراین باید سراغ فوم های آکوستیک یا پنل های عایق صدا برویم.

اتاق اکوستیک

این نوع اتاق های، اتاق هایی هستند که از هرگونه پژواک صدا عاری هستند. از این اتاق ها برای مقاصدی مانند ضبط صدا و موسیقی استفاده می شود. اگرچه قبلا در مقاله ای به بررسی تجهیزات مورد نیاز برای استودیو و ضبط پرداختیم اما اتاق های اکوستیک تنها برای ضبط صدا استفاده نمی شوند. اتاق های عایق صدا برای سالن های تئاتر و سینماها نیز کاربرد دارند. زیرا در این مکان ها نیاز مبرمی به جلوگیری از ورود صداهای بیرون به داخل می باشد. در اتاق های آمفی تئاتر یا اتاق های جلسات هم برای جلوگیری از خروج صدا اقدام به عایق بندی اتاق می کنند.

 

فوم آکوستیک

برای تشکیل اتاقی عاری از صداهای مزاحم و عایق صدا از فوم های آکوستیک استفاده می کنیم. بعضا از این فوم ها برای اتاق آسانسور و دیگر جاهای پر سروصدا یک مجتمع مثل موتور خانه نیز استفاده می شود. با این کار از خروج صدا از این اتاق ها جلوگیری می شود. در منازل مسکونی و خانه های آپارتمانی که دارای دیوار های مشترک هستند از این فوم ها استفاده می کنند. با این کار مانع از ردوبدل شدن صداها بین واحدهای مسکونی بشوند. این فوم ها و پنل های عایق صدا انواع مختلف زیادی اعم از فوم شانه تخم مرغی، فوم عایق دو رو صاف، عایق آکوستیک هرمی، فوم عایق آکوستیک لوله ای و … وجود دارد که در این مقاله و مقاله های آینده به بررسی آنها می پردازیم.

فوم های آکوستیک، همانطور که از اسمشان پیدا است جنسی فوم مانند و اسفنجی شکلی دارند و سبک هستند. بعضی از انواع فوم ها دارای قله هایی بر روی سطح خود هستند که باعث شسکت صدا شده و صدایی واضح و فوق العاده ای را برای شما انعکاس می کند.

در ادامه به بررسی فوم شانه تخم مرغی خواهیم پرداخت و تا حد امکان مزایا و معایب آن را شرح می دهیم.

فوم شانه تخم مرغی

می توان گفت که فوم شانه تخم مرغی از محبوب ترین و کاربردی ترین پنل های عایق صدا یا همان آکوستیک می باشد. این فوم ها همانند شانه های تخم مرغ هستند و با پستی و بلندی هایی که در سطح خود داراست عملکرد بسیار خوبی در جذب صدا دارد. در هنگام خرید فوم ها شما باید به جنس مواد اولیه ساخته شده و متریال های آن دقت کنید. همچنین ضخامت و ظاهر فوم ها نیز از دیگر موارد با اهمیت می باشد. فوم ها را اغلب به رنگ های تیره روانه بازار می کنند تا برای استفاده به صورت رو کار نیز مناسب باشد و از نظر هزینه برای مشتریان مقرون به صرفه تمام بشود.

فوم عایق آکوستیک لوله ای

مثلا عایق کردن فقط به اتاق ها و دیوار ها مربوط نمی شود. در بعضی از مکان ها نیاز است تا لوله های عبوری از یک بخش یا قسمت را عایق بندی کنیم. اندازه این فوم ها متغیر است. برای هر سایز لوله ای امکان تولید این فوم ها و یا خرید آن ها از بازار وجود دارد.

جنس این نوع فوم از فوم پلی اتیلن می باشد. به دلیل عایق بودن این نوع فوم از آن برای جلوگیری از انتقال سرما و گرما در لوله های تاسیسات موتورخانه و لوله های آب گرم و سرد در محیط های باز استفاده می شود. فوم آکوستیک لوله ای خاصیت ضربه گیر بودن را هم می تواند ایفا کند. به همین دلیل از آن برای قسمت های میله ای شکل یکسری از وسایل بهره می برند. با این کار در هنگام جابه جایی ها مانع از آسیب رسیدن به آن بخش بشود.

در این مقاله اقدام به بررسی فوم های آکوستیک و پنل های عایق صدا کردیم. همچنین جزئیاتی از آنها را بیان نمودیم. باید به این نکته دقت داشته باشید که انواع مختلف دیگری از فوم های آکوستیک موجود است. اما در این مقاله فرصت توضیح و بررسی آنها نشد. ولی در مقاله های آینده به بررسی آنها خواهیم پرداخت تا بتوانید با خیالی راحت و با اطمینانی کامل فوم مورد نیاز خود را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *