کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل

کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل یکی از انواع کف کاذب‌های موجود محسوب می‌شود. کاربرد کف کاذب سرامیکی متفاوت است. در ادامه پس از توضیح کف کاذب سرامیکی، کاربرد، معایب و مزیای آن را مطرح می‌کنیم.

 

کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل چیست؟

 

کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل را می‌توان یکی از انواع متفرقه در کف کاذب دانست. طبق دسته بندی‌ای که برای کف کاذب مطرح شده کف کاذب سرامیکی از انواع اصلی کف کاذب محسوب نمی‌شود. به همین دلیل، شاهد خطاها و معایب مهمی در این سازه هستیم.

دسته بندی کف کاذب به شرح زیر است.

کف کاذب اصلی

کف کاذب فرعی

انواع کف کاذب‌های اصلی عبارتند از کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی.

انواع کف کاذب‌های متفرقه عبارتند از کف کاذب‌های، سرامیکی یا سراوینیل، چوبی، سنگی، شیشه‌ای

 

ساختار کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل چیست؟

 

این سازه از قرار گرفتن سرامیک بر روی تایل اصلی به وجود می‌آید. ساختار کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل متشکل از سه بخش کلی است.

اجزا کف کاذب سرامیکی به شرح زیر هستند.

پایه

استرینگر

تایل

این سه قسمت عموما در تمام کف کاذب‌ها مشترک است.

 

پایه کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل: پایه در تمام کف کاذب‌ها از جمه کف کاذب سرامیکی روی زمین نصب می‌شود و نقش ستون سازه را دارد. پایه کف کاذب سرامیکی از فولاد بوده و قابلیت تنظیم ارتفاع دارد.

 

استرینگر کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل:  استرینگر قوطی‌هایی هستند که با اتصال به پایه، بار وارده به پایه را به طور مساوی تقسیم می‌کند.

 

تایل کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل: تایل آخرین جز، از اجزا کف کاذب سرامیکی بوده و روی استرینگر قرار می‌گیرد. تایل کف کاذب سرامیکی ساخته شده از پلاستیک فشرده، به همراه سرامیک است. وجود چنین متریال سنگین وزن، وزن  کلی سازه را نیز افزایش می‌دهد.

 

کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل چطور ساخته می‌شود؟

 

تایل کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل ساخته شده از پلاستیک فشرده، به عنوان متریال اصلی، و سرامیک است. ممکن است تایل تنها از پلاستیک و سرامیک ساخته شده باشد. یعنی لایه‌های تایل، از پلاستیک باشد و سرامیک روی آن قرار بگیرد.

گفته شده اندازه تایل کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل شصت سانتی متر در شصت سانتی متر است. اما پس از بررسی و آزمایش‌های فراوان مشخص شد که این اندازه دقیق نیست و در تایل‌های مختلف کم و زیاد می‌شود.

همانطور که میدانید، دقیق نبودن اندازه تایل مشکلات زیادی را به همراه دارد. کمتر بودن اندازه تایل از استانداردها باعث می‌شودف کف کاذب مقاومت کافی نداشته باشد.

اتصال اجزا مختلف کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل به وسیله پیچ و مهره انجام می‌شود.

 

کاربرد کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل چیست؟

 

کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل قابل نصب در انواع محیط‌ها است. راهروها، مراکز تجاری و… می‌توانند از کف کاذب سرامیکی استفاده کنند. طرح‌های کف کاذب سرامیکی به بزرگی تمام سرامیک‌های موجود بوده و محدودیتی ندارد. مکان‌های زیر می‌توانند از کف کاذب سرامیکی استفاده کنند.

راهرو

مراکز تجاری

راهرو بیمارستان

سالن کنفرانس

سالن اجتماعات

مجتمع‌های اداری

 

ویژگی کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل چیست؟

 

خصوصیات زیر برای کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل مطرح شده اما صحت آن تایید نشده است.

وجود طرح‌های مختلف برای تایل

مقاوم در برابر رفت و آمد

ضد خط و خش

مقاوم در برابر فشار

اما باید توجه داشت که آیا تنها وجود این ویژگی‌ها کافیست؟

در بررسی ویژگی اول باید بگوییم، طرح و رنگ‌های موجود برای تایل کف کاذب سرامیکی دارای تنوع کمی است  و دارای محدودیت برای انتخاب است . و چون ساختار کف کاذب سرامیکی رو اصول و استاندارد نیست، مستعد شکستن و ترک خوردن خواهد بود. یعنی هنگام برداشتن تایل، سرامیک موجود روی تایل صد در صد ترک برداشته یا خرد می‌شود. در این صورت شما باید هزینه‌ای را برای خرید مجدد در نظر بگیرید. این در صورتی است که طرح مورد نظر شما در موجود باشد.

 

معایب کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل چیست؟

بزرگترین ایراد کف کاذب سراوینیل این است که به هیچ عنوان نمی تواند آنتی استاتیک باشد. این ایراد بزرگ مشکل زیادی در اتاق سرور ایجاد میکند و باعث آسیب دیدن دستگاه سرور و یا از کار افتادن کامل آن می شود.

یکی دیگر از ایراد وارده بر کف کاذب سرامیکی یا سراوینیل، وزن بیش از حد آن است. این عیب نشان دهنده آن است که این کف کاذب، بار مرده ساختمان را کاهش نمی‌دهد. بلکه آن را چند برابر بیشتر می‌کند.

زیاد بودن وزن کف کاذب سرامیکی، امکان جا به جایی سازه را دشوار می‌کند. همچنین بار گیری ساز از مبدا، و حمل ونقل آن به مقصد سخت میشود و هزینه بیشتری دارد.

توجه داشته باشید، در صورت عدم استفاده از سرامیک با کیفیت، سازه دچار خط و خش میشود و سطح آن از بین می‌رود. زیرا تمام سرامیک‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، تست نمی‌شوند.

یکی از مهمترین استانداردهایی که در ساخت کف کاذب سراوینیل رعایت نشده، مقاومت سازه اصلی زیر سرامیک در برابر آتش است. متاسفانه در ویدیو ها ساخته شده برای فریب مشتری از آتش سوزی در روی سرامیک استفاده می شود.

با توجه به نکات منفی کف کاذب سرامیکی و سراوینیل، این سازه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرید.

 

 

دیدگاه ها:

  1. مسعود دادور گفت:

    سلام
    لطفا در صورت امکان کاتالوگ محصولات را برای من ارسال نمایید.
    شپاس

    1. karina گفت:

      سلام دوست عزیز در واتساپ به شماره 02156713153 پیام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *